Liga Ekologických Alternativ

O nás Ekodomy Ekofarmy Obnovitelné zdroje Obchod
  portál občanského sdružení Liga Ekologických Alternativ
ZPĚT
FULTEXTOVÉ VYHLEDÁVÁNÍ
POSLAT STRÁNKU ZNÁMÝM
VPŘED

KRÁTKÉ ZPRÁVY
"BIO HÝBE SVĚTEM"
archív zpráv: 1 2

HVĚZDNÁ HODINKA PRO NĚMECKÉ BIORESTAURACE
Nejlepší BIO-koncepty německých velkokuchyní byly poprvé odměny novou cenou Biostar 2003. Stalo se tak v březnu na mezinárodním veletrhu v Hamburku z iniciativy spolkového ministerstva zemědělství a ochrany spotřebitelů (BMVEL). Šeštičlenná porota nakonec vybrala 17 projektů v šesti kategoriích: Labužnictví a hotelové kuchyně, Cateringové služby, Podnikové jídelny, Nemoc-niční kliniky a domovy, Menzy a jídelny základních škol a předškolních zařízení. Celý článek a seznam českých biorestaurací na www.lea.ecn.cz.


EVROPSKÝ OBCHOD S BIOPOTRAVINAMI
Výzkumný ústav organického zemědělství (FiBL) uveřejnil koncem dubna studii o evropském trhu s organickými produkty. Podrobně srovnával situaci v jedenácti zemích (Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálie, Francie, Belgie, Nizozemsko, Dánsko, Velká Británie, Švédsko a Finsko). Kromě nejnovějších dat o obratech a tržních podílech na jednotlivých národních trzích studie nabízí podrobné portréty hlavních velkoobchodních řetězců včetně popisu jejich marketingových strategií pro biopotraviny. FiBL zjistil, že dostupnost biopotravin v obchodních domech a supermarketech se v roce 2002 zvýšila, stejně tak se zlepšila i prezentace a značení biopotravin ve většině zemí. Téměř všechny popsané obchodní řetězce v uvedených zemích prodávají více než 1 000 produktů v kvalitě BIO. Většinou je nabízejí pod vlastní obchodní značkou řetězce, propagace této značky je ale často ještě slabou stránkou v oslovování spotřebitelů. Studii lze zakoupit na mailu admin@fibl.ch za cenu 99 EUR.


ANGLICKÝ BIOSUPERMARKET ROKU SÁZÍ NA INTERNET
Obchodní řetězec SAINSBURY'S rozšiřuje pro své zákazníky internetové stránky, které umožní zjistit původ nakoupeného ovoce a zeleniny v kvalitě BIO. Po zadání pětimístného číselného kódu z obalu zakoupeného výrobku se zákazník dostane na podstránku informující o ekofarmě, kde bylo vypěstováno dané ovoce či zelenina. Zde nechybí základní informace o farmě, o aktuální nabídce i jiných biopotravin, o důvodech, proč hospodaří ekologicky či o tom jak ekofarma pomáhá biodiverzitě.
www.potatoinfo.org - zde si zákazníci mohou zjistit původ koupených biombrambor Připomeňme, že z webdílny SAINSBURY'S není první snahou o vyšší informovanost v oblasti biopotravin. Již šestým měsícem úspěšně provozuje tyto www-portréty dodavatelů u biombrambor. Do blízké budoucnosti je připravuje i pro komodity biomaso či biomléko. Očekávaným přínosem projektu je vyšší důvěra spotřebitelů v biopotraviny.
Na českém internetu lze původ biopotravin sledovat u pouze hovězího masa (www.biohovezi.cz - po zadání číselného kódu z obalu se dozvíte název farmy, odkud poražený skot pocházel) anebo u sortimentu pražského Klubu přátel ekofarem (www.biopotraviny.cz - internetové prezentace dodavatelů ovoce, zeleniny, mléčných výrobků …).


SKOTSKÉ BIOFARMY TÁHNOU SPOLU
V polovině dubna vzniklo ve Skotsku nové odbytové družstvo Scottish Organic Milk Producers (SOMP). V první fázi do něj vstoupilo 25 producentů biomléka. Z jejich peněžních příspěvků si chtějí najmout manažera, který bude řídit společnou marketingovou propagaci značkového skotského biomléka a mléčných výrobků. Cílem družstva je zvýšit dostupnost této produkce ve skotských obchodech a zajistit vyšší výkupní ceny biomléka. Vloni se díky problémům s nadprodukcí prodala pouze třetina ze 17 mil. litrů biomléka skotských ekofarem při průměrné ceně 21 pencí za litr (cca 10 Kč), zbytek byl prodán jako konveční za nižší cenu. Nové sdružení chce tento podíl zvýšit a dosáhnout průměrné ceny 29,5 pence za litr.
V ČR je největším zpracovatelem biomléka olomoucká Olma, která od ledna prostřednictvím sítě českých super- a hypermarketů kromě biojogurtů nabízí i čerstvé biomléko v litrových pet-lahvích.


V ITÁLII SE PŘIPRAVUJE 2. ROČNÍK ORGANICKÉHO JARA
V rámci osvětové kampaně "Primavera Biologica" se veřejnosti otevřou brány italských ekofarem Akci pořádá svaz AIAB a ENEA, ve spolupráci s organizacemi Legambiente, Greenpeace, VAS, ACU, Adiconsum a Federconsumatori. Do druhého ročníku se zatím přihlásilo na 200 farem, hlavní akce proběhnou o nedělích 11. a 18. května, nebudou chybět ani populární ochutnávky. Veřejnost bude mít možnost navštívit ekofarmy v místě bydliště a dozvědět se více o původu potravin, o pěstování rostlin a chovu zvířat, o práci rolníka a hodnotách současného venkova. Více na www.primaverabio.aiab.it.


AMERICKÁ SÓJOVÁ BIONOVINKA
Kalifornský producent sojových výrobků Wildwood harvest foods zavedl od začátku března 2003 nové probiotické sójové biojogurty. Čtyři chutné jogurty jsou dostupné v obchodních domech na americkém středozápadě. Právě tam je významná část obyvatelstva, která je alergická na laktózu z kravského mléka či odmítá tradiční mléčné výrobky z jiných důvodů (vegani, …). Čtyři druhy biojogurtů (vanilka, brusinka, broskev a jahoda - veškeré ovoce v kvalitě BIO) jsou vyrobeny z geneticky neupravených sojových bobů a na obalu jsou označeny americkou národní biopečetí USDA, což znamená, že alespoň 95% přísad je organického původu. K dostání jsou v malém balení (cca 150 g) za 1,05 USD či v rodinném balení (cca 600 g - pouze biojogurt s broskví či vanilkou).
Od roku 1980 WHF nabízí biotofu, vegetariánské výrobky a sójové mléko. Společnost je největším výrobcem kořeněného tofu a vegetariánských karbanátků, které dodává do více než poloviny členských států USA. Sójová jídla jsou jedním z nejrychleji rostoucích sektorů v potravinářství. V roce 2001 dosáhly tržby maloobchodu za sójové výrobky 3,2 mld. USD. Po národní správy amerického ministerstva zemědělství pak 28 % spotřebitelů v USA ochutnalo alespoň jednou sójové výrobky.
V České republice patří k největším distributorům sójových výrobků společnost Country life.


V ITÁLII SE NEDOSTÁVÁ BIOMASA
Italské ekofarmy nestíhají uspokojovat poptávku po biomase. V této zemi s největším rozvojem biopotravin v Evropě (60 509 ekofarem obhospodařujících 1,23 mil. hektarů) existuje pouze 1 500 spíše menších podniků s produkcí biomasa. Proto část spotřeby pokrývají dovozy zejména z Německa a Rakouska. Spotřebitelská poptávka po výrobcích z biomasa vykazuje v Itálii trvalý růst. Dle britského Organic monitoru se v roce 2003 čeká až 23% meziročního nárůstu trhu.
Informace pocházejí z nové studie hodnotící jednotlivé tržní segmenty (hovězí, vepřové, drůbeží, a jehněčí maso) a prognózuje vývoj trhu a jeho ceny do roku 2009.


ORGANICKÝ SEKTOR V HOLANDSKU
Ekomonitor, nová ročenka holandského svazu ekofarmářů "Platform Biologica" nedávno přinesl aktuální statistiky holandského ekologického zemědělství za rok 2002. Na konci minulého roku v Nizozemí ekologicky hospodařilo 1 560 ekofarem na 42 610 hektarech. Z této výměry bylo 46 % pastvin, 26 % orné půdy (11% pro krmení, 15% pro potraviny), 8% ploch pro pěstování zeleniny (mj. 75 hektarů skleníků!) a 20% extenzivně obhospodařovaných chráněných oblastí. Ekologické statky s průměrnou velikostí 27,3 hektarů jsou větší než farmy konvenčních zemědělců (průměrná velikost 21,8 ha). V jednotlivých krajích Nizozemí jsou velké rozdíly v rozsahu ekologicky obdělávané zemědělské půdy. Zatímco v oblasti Limburg a Zeeland je pouze 0,6 a 0,7% zemědělské půdy obhospodařováno ekologicky, naopak v oblasti Flevoland tento podíl dosahuje již 6,8 %. Cílem holandské vlády je dosáhnout v roce 2010 desetiprocentního podílu ekologicky obdělávané půdy. Za rok 2002 se produkce holandských ekofarem odhaduje na 375 mil. EUR, což představuje podíl 1,6 % na celkové spotřebě potravin v Nizozemí. Existují však i komodity, které významně překračují tento podíl. Např. 28 % produkce ovoce a zeleniny se prodalo v kvalitě BIO, stejně tak 15 % mléka a mléčných výrobků, 12% masa a 7% pekárenských výrobků.
Podle společnosti Agri Holand hrají stále větší roli na trhu supermarkety, v minulém roce již prodaly 48% bioprodukce. Rostou i obraty tamních obchodů zdravé výživy (o 6% v roce 2002), avšak jejich podíl na trhu se snižuje. Prodeje biopotravin ze dvora a nákupy biopotravin pro restaurace se pohybují nad úrovní 3 % (cca 12.5 mil. EUR).


KÜNASTOVÁ NEPODCEŇUJE VÝCHOVU DĚTÍ
V PŘEDŠKOLNÍCH ZAŘÍZENÍCH
Spolková ministryně zemědělství a ochrany spotřebitelů Renate Künastová předala 30. dubna dvěma berlínským školkám nové učební pomůcky. Jedná se novou hru nazvanou "Statek Katky Kramerové", která zábavnou formou popisuje život na ekologické farmě. Hra umožní dětem dozvědět se více o produkci potravin, o chovu zvířat a zvláště pak o ekologickém zemědělství, např. ... že kráva není fialová Milka z televizní reklamy. Künastová tak chce děti učit rozumět těmto principům již od nejrannějšího věku - obzvláště za pomoci předškolních zařízení. Hra bude na začátku května distribuována do 36 000 německých mateřských škol a denních jeslí.


V ČR JE MOŽNÉ KOUPIT
BIOPOTRAVINY NA 600 MÍSTECH
V roce 2002 jsme dokončili první fázi projektu, který měl za cíl zmapovat místa, kde se v České republice prodávají biopotraviny. Po spolupráci s řadou českých dodavatelů z oboru jsme schromáždili více než 600 míst s anotací sortimentu a kontaktem, vše tříděno dle krajů. Není žádným překvapením (alespoň pro LEA), že mezi oblasti s největším počtem prodejních míst patří Praha a Jihomoravský kraj, naopak nejhůře se shánějí biopotraviny v Karlovarském kraji. V každé oblasti jsou zviditělněny bioprodejny svazu Pro-bio (v ČR cca 50), kde je k dostání nejširší sortiment. I v nabídce velkých řetězců roste podíl biopotravin. Mezi nejlépe zásobované řetězce patří Delvita a Carrefour, aktuální novinkou je pak zavedení biomléka od firmy OLMA. Na více než 50 místech je už i u nás možné zakoupit přírodní kosmetiku pocházející z ekofarem.
Veškerá data jsou vytištěna v novém adresáři KAM PRO BIOPOTRAVINY. Pokud máte o adresář zájem, ptejte se po něm ve svých bioprodejnách. Případně vám ho zašle LEA (do obálky formátu A6 vložte ještě jednu obálku s nadepsanou zpáteční adresou a dvacetikorunu na poštovné a balné). Data v budoucnosti budeme publikovat i na internetu. Publikaci vydala Liga Ekologických Alternativ s podporou Nadace Partnerství, svazu Pro-Bio a kontroly ekologického zemědělství KEZ, o.p.s.
Zdroj: LEA



SVĚTOVÝ TRH S BIOPOTRAVINAMI OPĚT VZROSTL
Podle italské obchodní organizace Consorzio se v roce 2002 zvýšil světový prodej biopotravin na 29 mld. Euro. V samotné Itálii se minulého roku prodalo biopotravin za 1,6 mld. euro, což představuje třetinový nárůst spotřeby! V roce 2002 hospodařilo na 57 000 ekofarem na 1,2 mil. hektarů zemědělské půdy. Jejich produkty zhodnocovalo téměř čtyři tisíce zpracovatelů. Biopotraviny tam pak byly k dostání v 1 700 obchodech a 1 000 specializovaných prodejnách.
Zdroj: AIAB's Bioagricultura č. 5/2003



EVROPSKÁ KOMISE ŽÁDÁ VEŘEJNOST,
ABY VYJÁDŘILA SVŮJ NÁZOR NA EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ
Evropská komise zveřejnila on-line forum o budoucnosti ekologického zemědělství. Na základě pracovního dokumentu, který analyzuje možnosti Evropského akčního plánu na rozvoj ekologického zemědělství a biopotravin, má veřejnost, včetně Čechů, vyjádřit svůj názor na otázky, jako: Jak zajistíme, že CAP (Společná zemědělská politika) bude podporovat ekologické zemědělství a autentičnost biopotravin? Jak zajistíme používání celoevropské BIO značky?
Pracovní dokument, který navrhuje několik možností pro budoucí Akční plán, má také za cíl popsat vývoj ekologického zemědělství v EU a analyzovat existující nedostatky v produkci a marketingu.
Na základě výsledků on-line dotazníku a na základě následných diskusí s členskými zeměmi, Komise do konce roku 2003 vypracuje návrhy na budoucí Akční plán.
"Ekologické zemědělství leží na srdci mnoha spotřebitelů. Tento dotazník jim dává příležitost vyjádřit svůj názor na podobu Akčního plánu rozvoje ekologického zemědělství. Je to další krok k tomu, jak udělat Společnou zemědělskou politiku transparentnější a orientovanou na zákazníka," uvedl Franz Fischler, komisař pro zemědělství, rozvoj venkova a rybářství.
Až do 16.března můžete odpovídat a vyjadřovat svoje připomínky v on-line dotazníku na adrese: http://europa.eu.int/yourvoice/forms/dispatch.jsp?form=244&lang=EN. Pracovní dokument je možno stáhnout na téže adrese.
Přesto, že ještě nejsme členy EU, doporučuji všem si dokument přečíst a na dotazník odpovědět. Možná tím dáme komisařům najevo, že nám není budoucnost evropského ekologického zemědělství lhostejná.
Překlad otázek v češtině na požádání zašlu: tom.vaclavik@volny.cz
Tom Václavík, Green marketing



9 Z 10 ITALŮ ŘÍKAJÍ ANO BIOPOTRAVINÁM
Ovoce, zelenina a maso? Ano, ale pouze pokud pochází z ekologického zemědělství. Biopotraviny se stávají součástí životní filozofie u 93% Italů. Toto procento totiž ochutnalo biopotraviny v posledním měsíci. Ve výzkumu vyšlo najevo, ve skutečnosti 41% Italů teď konzumuje biopotraviny pravidelně. Mezi nejpopulárnější komodity v kvalitě BIO patří ovoce (23%), zelenina (18%) a maso (13%).
Data pocházejí z ankety, kterou prováděl časopis Salute Naturale u 929 Italů ve věku mezi 18 a 66.
Zdroj: Salute Naturale č. 1/2003



RAKOUSKO: BIOPOTRAVINY ZDE DOSAHUJÍ SLUŠNÝCH VÝSLEDKŮ
Téměř 72 procent Rakušanů a více než 80 procent Rakušanek kupuje biopotraviny, přičemž každý/á třetí je kupuje pravidelně. Pouze asi 25 % zatím vědomě neochutnalo produkty pocházející z ekofarem. To jsou výsledky výzkumu společnosti Markant Market Research prováděného v zemi našich sousedů v listopadu loňského roku.
Podle výzkumu je hlavním motivem pro koupi biopotravin kladný vliv na zdraví spotřebitelů (63 %). Daleko za nimi jsou pak faktory jako lepší chuť (19 %) a lepší kvalita (18 %) biopotravin, ačkoli u mužů je rozdíl mezi prvními třemi faktory menší než u žen. Ve výzkumu byly také sledovány rozdíly v nákupních zvyklostech mezi věkovými skupinami. Vyšlo najevo, že biopotraviny nejvíce kupují lidi mezi 40 a 49 léty (>90% ), zatímco na druhé straně stojí skupiny důchodců nad 60 let a mladí lidé ve věku 15 - 29 let, z nichž jen 60 % věkové skupiny koupilo alespoň jednou produkty z ekofarem.
Zdroj: Markant Market Research



PRVNÍ BIOWEBKAMERA SE NACHÁZÍ NA NĚMECKÉ EKOFARMĚ
Nepatříte-li mezi "štastlivce", kteří se denně vyskytují na nějakém ekologicky hospodařícím statku, můžete se podívat i na internetové stránky ekofarmy, na které se chová hovězí dobytek. Na www.bio-brother.de najdete denní záběry na pastvinu a do stájí.
Zdroj: LEA



NĚMECKO: ZDEJŠÍ BIOROLNÍCI SE OBÁVAJÍ KONKURENCE Z VÝCHODU
Kvůli vyšším mzdovým a výrobním nákladům mohou němečtí biorolníci počítat s s rostoucí konkurencí od ekofarmářů ze zemí z východní a střední Evropy.
Střední a východní Evropa má velkou výhodu v ekologickém zemědělství. Oproti mnoha západním zemím tamní farmy obhospodařují nesrovnatelně větší rozlohy v Maďarsku, Polsku a České republice. Maďarsko vyváží 95 % své bioprodukce (nejčastěji obilí, meruňky a med) hlavně do Německa, Rakouska a Švýcarska. Slovensko, jedna z nejmenších východoevropských zemí již nyní má 60 000 hektarů v systému ekologického zemědělství. Tímto číslem překonalo i rozlohou větší státy jako Irsko, Belgie a Nizozemí. Česká republika dokonce dosáhla 5 % ekologicky obhospodařované půdy na celkové zemědělské půdě, čímž předstihla i Německo (3,5 %)
Takový vývoj vážně ohrožuje i cíl německé ministryně zemědělství a ochrany spotřebitelů Renate Kunast, která chce v Německu dosáhnout 20 % podílu ekologicky obhospodařované půdy již v roce 2010. Hlavní problém pro německé ekofarmáře představují vysoké mzdové náklady. Na výrobu biopotravin je třeba třikrát více lidské práce než u konveční zemědělské produkce a tak některé firmy uvažují o přestěhování farmy do zemí s lacinou pracovní silou, např. do kandidátských zemí EU. Především tradičně zemědělské Polsko je považováno za mocného "organického obra budoucnosti" kvůli jeho nízké úrovni mzdy v zemědělství a vysokému podílu obyvatel pracujících v zemědělství (5 mil. lidí = cca 15 % populace). Největší překážkou pro polské ekofarmy je zatím přijatelné osvědčení. Doposud totiž díky své legislativě a kontrolním mechanismům může pouze Česká republika a Maďarsko prodávat své biopotraviny ve všech zemích EU.
Zdroj: Spolkový úřad pro kontrolu cen, SRN



VELKÁ BRITÁNIE: VÍCE NEŽ 100 FILIÁLEK ŘETĚZCE
MC DONALD'S ZAVÁDÍ OD ÚNORA BIOMLÉKO!
Mezinárodní řetězec rychlého občerstvení McDonald's utrpěl v posledním čtvrtletí obrovské ztráty, které (cca 343.8 milión USD) vznikly z prudké ceny války mezi řetězci. Svůj vliv na tento propad měly i nové případy nemoci BSE v Japonsku a Evropě a zveřejněná studie o otylosti jako důsledku stravování v řetězcích rychlého občerstvení.
Spotřebitelé jsou stále více ochotni vyměnit stávající rychlé občerstvení za zdraví prospěšné alternativy jako jsou např. čerstvé sendviče. Ve Velké Británii na tento trend úspěšně vsadil řetězec Pret A Manger, který nabízí čerstvé sendviče, polévky a zdravá lehká jídla.
I McDonald's, ve stínu těchto událostí, směřuje k zdravější výživě. Zavedl nízkotučné omáčky, dietní nápoje, sladidla a reklamní saláty. Nyní však nabízí novinku biomléko z anglických a skotských ekofarem. Je to součástí jeho strategie dát řetězcům rychlého občerstvení zdraví prospěšný obraz, více přátelský životnímu prostředí.
Biomléko je prodáváno jako polotučné, v 250ml láhvích s osvědčením o původu z ekofarem garantovaném anglickým svazem Soil Association. Marketingová společnost Organic Monitor vítá záměr McDonald's prodávat biomléko. Jestliže bude aktivita úspěšná, vzroste poptávka po biomléce o 1 milión litrů v roce 2003 a výrazně tak sníží problémy s odbytem anglického biomléka. Biomléko je však pouhý startér, aby McDonald's zlepšil svůj obraz na veřejnosti, uvažuje třeba i o zavedení biokarbanátku.
Zdroj: Organic Monitor



ŠVÝCARSKO: PROBLÉMY S BIOMLÉKEM
Poptávka a nabídka švýcarského biomléka bude dále růst a zůstane v rovnováze, tak zní prognóza švýcarského svazu ekofarmářů BIO SUISSE, kterou zveřejnil 6. února 2003. V roce 2002 se ve Švýcarsku vyrobilo na 180 mil. litrů mléka, což představovalo cca 9 % nárůst oproti roku 2001. To mělo za následek přebytek biomléka (zejména na podzim) a tak muselo být cca 15 mil. tun biomléka prodáno do obchodní sítě jako mléko z konvečních farem za nižší výkupní ceny pro biorolníky. Svaz se chce těmto negativním výkyvům bránit zlepšenou distribucí biomléka spotřebitelům (společný svoz biomléka z více farem) a podporou produkce dalších výrobků (jogurty, tvarohy, …).
Zdroj: BIO SUISSE



NĚMECKO: MINISTRYNĚ KÜNASTOVÁ
UDĚLILA LETOŠNÍ FÖRDER PREIS
Koncem ledna 2003 předala spolková ministryně zemědělství a ochrany spotřebitelů Renate Künastová ceny za prosazování inovačních metod v ekologickém zemědělství na národní německé zemědělské výstavě "Grüne Woche" v Berlíně. Finanční odměnu spojenou s cenou (cca 25 000 euro) si rovnoměrně rozdělily hned tři ekofarmy:

VČELAŘSTVÍ FRIEDMANN (Steinheim, spolková země Baden-Wurttemberg, podnik svazu Demeter)
za metody v ekologicky pojatém včelařství
a podporu rozvoje biodiversity,

RYBÁŘSTVÍ BERGISCHE
FISCHZUCHTANSTALT RAMEIL
(Lindlar, spolková země Nordrhein-Westfalen, podnik svazu Naturland) za rozvoj ekologických metod chovu pstruha,

DRŮBEŽÁRNA
WEILAND

(Witzenhausen,
spolková země Hessen,
podnik svazu Bioland)
za rozvoj inovační technologie pohyblivého kurníku.



NĚMECKO: ROK 2002 STABILIZOVAL TRH S BIOPOTRAVINAMI
V SRN existují již desítky supermarketů prodávajích pouze biopotraviny.

Thomas Dosch, tiskový mluvčí svazu BOLW (Bund Okologischer Lebensmittelwirtschaft - svazu ekologického zemědělství) vylíčil rok 2002 jako mimořádně bouřlivý pro biopotraviny. Pokračující vzestup zájmu o biopotraviny díky novým případům BSE náhle ukončila studená sprcha v podobě nitrofenového skandálu v červnu 2002.
Dosch uvedl, že vzdor této události se upevnila pozice ekologického zemědělství, získaná díky mimořádnému růstu 2001. Počet ekofarem se v Německu v minulém roce zvýšil o 3,8 % na 9 333 podniků, zatímco ekologicky obhospodařovaná plocha vzrostla o 4,5 % na 488 094 hektarů. Pro obchodní podniky platí obdobná situace - předpokládá se nízkoprocentní až nulový nárůst tržeb u velkoobchodů (obrat cca 410,5 mil. Euro) i maloobchodů (obrat cca 890 mil. Euro). Po výjimečném roku 2001, během kterého odvětví zaznamenalo více než 50 % růst, se tak trh s bioprodukty stabilizoval na vysoké úrovni.
Biopotraviny jsou dle nejnovějších výzkumů také dobře přijímány německou veřejností. Agentura TNS Emnid provedla výzkum trhu u více než 1 000 spotřebitelů. Ukázalo se, že 79 % spotřebitelů je případě biopotravin tzv. "v obraze" a pouze 16 % populace nejeví žádný zájem o biopotraviny. Největší nárůst zájmu o biopotraviny se se objevil u skupiny obyvatel s nižšími příjmy, což je dáno faktem že už i diskontní prodejny (nižší kvalita, nižší cena) zavádějí první produkty z ekofarem. Největší podíl na trhu z pohledu srovnání s konvečními komoditami mají biovejce.
Zdroj: Spolkový úřad pro kontrolu cen, SRN







archív zpráv: 1 2





JIŘÍ DVOŘÁK
dj@ecn.cz, 606 453 892





INSPIRUJTE SE UKÁZKAMI Z CD EKODOMY II.

obsahová
mapa CD

Na návštěvě
u praděda


Pionýři
jménem
Cepheus


Ekosídliště
nebývalé
komplexnosti


Energeticky
úsporná
"roubenka"


objednat CD
Ekodomy II.

! přes 200 grafických obrazovek, 650 obrazků, téměř 2 hodiny videa !




ZPĚT
FULTEXTOVÉ VYHLEDÁVÁNÍ
POSLAT STRÁNKU ZNÁMÝM
VPŘED
Liga
Ekologických
Alternativ
Bezručova 605, 276 01 Mělník
606 453 892, 723 573 738
lea@ecn.cz, lea2@ecn.cz


  portál LEA - Obnovitelné zdroje© Liga Ekologických Alternativ  
O nás Ekodomy Ekofarmy Obnovitelné zdroje Obchod