Liga Ekologických Alternativ

O nás Ekodomy Ekofarmy Obnovitelné zdroje Obchod
  portál občanského sdružení Liga Ekologických Alternativ
ZPĚT
FULTEXTOVÉ VYHLEDÁVÁNÍ
POSLAT STRÁNKU ZNÁMÝM
VPŘED

FRANCOUZSKÁ INSPIRACE
aneb jak se prodávají biopotraviny v "Zemi roku 2003"

Francie patří mezi země, kde je dobře zavedená síť obchodů s prodejem. Ve více než 1800 obchodech si mohou Francouzi zakoupit velmi pestrý sortiment.
Rozvíjející se obchodní síť nabízí dobré možnosti uplatnění produkce francouzských biorolníků. Díky tomu se zvyšoval počet ekofarem na 5 500 podniků (rok 2001) i výměra ekologicky obhospodařované půdy čtyřnásobila na současných 420 000 hektarů (porovnán stav roku 2001 oproti roku 1995), což představuje 1,5 % zemědělské půdy. I do budoucnosti mají francouzští ekofarmáři dobré vyhlídky, v roce 2005 by chtěli dosáhnout 5-% podílu na zemědělské půdě. Přesto však biorolníci nestíhají zásobovat tuzemský trh, proto dochází k četným dovozům z Velké Británie a Německa. V současné době vláda uvažuje o větší podpoře zpracovatelského průmyslu, aby tak podnítila další rozvoj tamního ekologického zemědělství.
Nejvíce nedostatkovým zbožím jsou čerstvé biopotraviny. V minulosti se totiž prodával převážně suché zboží a tak není divu, že dnes potřebné struktury maloobchodu trochu chybí. Studie marketingové společnosti Organic monitor např. uvádí, že poptávka po čerstvém bioovoci byla loni ve Francii uspokojena jen z 80 %. Taktéž je opravdovou vzácností nalézt v obchodech pestrou nabídku čerstvých mléčných produktů.
Časopis Biohandel (leden 2003) ve své studii s názvem "Analýza evropského trhu s biopotravinami" uvádí, že nejvíce biopotravin se ve Francii prodává obchodech s převážně konvečními potravinami (42 %). Za nimi následují specializované obchody (28 %), v této kategorii se módou posledních let stávají specializované supermarkety. Třetí největší množství se prodá při týdenních trzích a prodejích ze dvora (celkem 23 %). Překvapivě malý podíl mají malí zpracovatelé (5 % - pekaři, řezníci, …). Naopak rostoucí trend se projevuje v oblasti veřejného stravování, jídelny a restaurace nabízejí kdysi nevídaná 2 % biopotravin ve Francii.

Logo největšího francouzského řetězce maloprodejen specializovaného
na prodej biopotraviny.

U specializovaných obchodů se jedná buď o prodejny živnostníků anebo řetezce malých biosupermarketů s prodejní plochou 150 - 300 m2 a sortimentem, který čítá i několik tisíc položek v kvalitě BIO. V současné době existuje ve Francii 7 těchto řetězců s produkty z ekofarem, cca 450 obchodů. Jejich počátky sahají až do čtyřicátých let. V roce 1946 byla založena nejstarší síť obchodů La Vie Claire, která se postupně v menších obchodech umístěných do center měst začala specializovat na biopotraviny. Koncem roku měla 120 poboček a dalších 16 plánuje otevřít v roce 2003. Další významnějším řetezcem Rayons Verts je trochu na ústupu, neboť v minulém roce nepřidal ke svým 50 prodejnám žádnou novou pobočku. Naproti tomu dva menší řetězce Naturali a Satoriz dělají značné pokroky. Společnost Naturali, založená v roce 1973, se specializuje pouze na Paříž. K současným 20 filiálkám s průměrnou plochou 150 m2 chce v roce 2003 otevřít další 4 pobočky. Satoriz naopak působí v jihovýchodní Francii, kde vlastní 20 prodejen a začíná otevírat i první biorestaurace. Největším specializovaným obchodním řetezcem maloprodejen je Biocoop, který má po celé Francii rozeseto přes 220 prodejen, z nichž polovina má prodejní plochu větší než 200 m2.

FRANCOUZSKÉ ŘETEZCE MALOPRODEJEN
SPECIALIZOVANÉ NA BIOPOTRAVINY



U konvečních obchodů, které prodávají i biopotraviny hrají prim velké supermarkety a hypermarkety v čele s francouzským Carrefourem (18 % obratu BIO u tohoto typu obchodu, zdroj: AC Nielsen), Leclérc (13 %) a Auchan (11 %). Zbytek tržního segmentu zaujímají menší řetězce a obchůdky soukromníků. Z těch menších řetězců je zajímavý Monoprix, který má obchodní domy většinou v centrech měst a kromě konvečních potravin a biopotravin nabízí i pestrý sortiment čistících prostředků vyrobených na přírodní bázi. Žádný z těchto koncernů však nenabízí více než 1000 položek sortimentu v kvalitě tak, jak je to obvyklé např. v Německu. Dvě třetiny francouzských řetězců si vytvořily vlastní známky a loga k propagaci biopotravin, např. Carrefour Bio, Monoprix Bio, Casino Bio, …



JIŘÍ DVOŘÁK
dj@ecn.cz, 606 453 892





INSPIRUJTE SE UKÁZKAMI Z CD EKODOMY II.

obsahová
mapa CD

Na návštěvě
u praděda


Pionýři
jménem
Cepheus


Ekosídliště
nebývalé
komplexnosti


Energeticky
úsporná
"roubenka"


objednat CD
Ekodomy II.

! přes 200 grafických obrazovek, 650 obrazků, téměř 2 hodiny videa !




ZPĚT
FULTEXTOVÉ VYHLEDÁVÁNÍ
POSLAT STRÁNKU ZNÁMÝM
VPŘED
Liga
Ekologických
Alternativ
Bezručova 605, 276 01 Mělník
606 453 892, 723 573 738
lea@ecn.cz, lea2@ecn.cz


  portál LEA - Obnovitelné zdroje© Liga Ekologických Alternativ  
O nás Ekodomy Ekofarmy Obnovitelné zdroje Obchod