Podle tamní kontrolní organizace pro ekologické zemědělství Soil Association se ve VB od loňského října téměř zdvojnásobila výměra ekologicky obhospodařované zemědělské půdy na 460 000 hektarů. Počet ekofarem vstoupl již na 4 000 podniků. Organizace hodnotí i trh s bioprodukty, dle marketingového průzkumu trhu 80% domácností koupilo od října 2001 alespoň jednu biopotravinu. Smutným číslem stále zůstává fakt, že pouze 8 % anglických domácností kupuje více než 70 % biopotravin. Kapacita trhu s bioprodukty je odhadována na 920 mil. liber (cca 15 % nárůst oproti minulému říjnu). Velká Británie se tak zařadila na druhé místo ve spotřebě biopotravin v Evropě, hned za Německo. Mezi problematické komodity, kterých je přebytek, patří zejména biomléko a biojehněčí, naopak se dováží bioprodukty jako obilniny, ovoce nebo hovězí. Soil Association také vyzvala tamní ekofarmáře, obchodníky a supermarkety k většímu rozvoji EZ ve Skotsku a Walesu.
Lizzie Vann a Graham Keating letos získali prestižní anglické ceny za osvětu spotřebitelů a za nejlepší obchodní aktivity. Foto: Soil Association.
|
U příležitosti zveřejnění hodnotící zprávy kontrolní organizace Soil Association letos již druhým rokem udělovala CENY BIOOBCHODU 2002:
Kategorii osobnost vyhrál generální ředitel firmy Yeo Valley Organic GRAHAM KEATING, která díky jeho novátorské obchodní strategii dodává po dvou letech činnosti na anglický trh 56 % biojogurtů, každým dalším čtvrtletím roste jeho tržní podíl o cca 3 %. Porota ocenila prvotřídní marketing, bezproblémové obchodní vztahy a zdravou ctižádostivost v u komodity, kde panuje největší konkurenční boj.
Cenu za nejlepší osvětu spotřebitelů získala Lizzie Vann ze společnosti Organix Brands, která se specializuje na dětskou stravu v kvalitě BIO. Lizzie se proslavila vášnivými debatami o kvalitě dětské výživy, dále jako přesvědčivý zastánce biopotravin, norem ekologického zemědělství a jednotného značení bioproduktů.
Biosupermarketem roku je řetězec Sainsburys a to na základě volby odborné poroty a více než tisíce spotřebitelů. Supermarkety byly hodnoceny podle pěti kritérií: spokojenost zákazníků; kvalita a sortiment; vzhled obchodu; obchodní zkušenosti; a osvěta spotřebitelů. Není bez zajímavosti, že vítězný řetězec supermarketů v Anglii proslul největším počtem ochutnávek, naposledy v polovině září, kdy pořádal festival nápojů z biopotravin.
Nejlepším obalem bioproduktů byla nová sada firmy Clipper, která na trh
dodává čaje a kávu v kvalitě BIO. Společnost cenu získala za použití přírodních materiálů a prvotřídní informace na obalu. Veškeré obaly jsou recyklovatelné, na chlórem nebělený papír se tiskne inkoustem, který není "jedovatý". Firma Clipper za rok kompletně změnila podobu svých výrobků a nyní zákazníky z regálů oslovuje jednoduchým, ale přesto komfortním grafickým designem v přírodních barvách.
|