Koupil-li si dříve americký spotřebitel hlávkový biosalát z Kalifornie a biorajče z Virginie, neměl záruku, že produkty byly stejně organické! Až doposud totiž neplatily žádné federální normy pro užití značky bio. Vymezení biopotravin se tak měnilo v každém z jednapadesáti států v USA. Navíc, chtěl-li farmář vydávat svou produkci za ekologickou, mohl, protože neexistovaly žádné kontrolní mechanismy, které by ověřily původ jeho potravin. Vše se změnilo 21. října, kdy vstoupily v platnost nové federální normy pro produkty ekologického zemědělství, jejichž součástí bude i nové názvosloví produktů.
Tamní biopotraviny začali propagovat v sedmdesátých letech ekologičtí aktivisté. Dalšího rozmachu se dočkaly v osmdesátých letech po skandálech s rakovinotvornými pesticidy a salmonelou u konvečních vajec. A tak není divu, že v roce 1990 překročily roční tržby za biopotraviny 1 mld. dolarů.
V té době kongres požádal o zavedení federálních norem pro produkty ekologického zemědělství.
Vytvoření a schválení takových norem trvalo více než deset let sporů a diskuzí. Téměř každá skupina (zemědělci, zpracovatelé, obchodníci, spotřebitelé, vědci, …) chtěla vyjádřit svůj názor, co jsou pro ně biopotraviny. V roce 1997 federální ministerstvo zemědělství (USDA) první návrh federálních norem. Návrh se setkal s nepochopením u ekofarmářů a biospotřebitelů, protože povoloval i některé praktiky konvečního oboru (vybraná umělá hnojiva, pesticidy a herbicidy).
V nových pravidlech už USDA uvádí výrobky organického původu vyrobené bez pesticidů, herbicidů, antibiotik, hormonů, ozáření a biotechnologií. Dále po ekofarmářích požaduje zvyšování půdní kvality a humánní zacházení se zvířaty. Tyto normy platí i pro dovážené produkty ekologického zemědělství. Potraviny na trhu BIO pak rozdělují do čtyř skupin: "100-% organické", "organické" (alespoň 95-%), "vyrobeno s organickými přísadami" (alespoň 70 %) nebo "obsahuje organické přísady". První dvě skupiny biopotravin (100-% organické a alespoň 95-% organický původ) mají možnost používat novou zelenou federální biopečeť USDA. Najdou se však i některé skupiny, které s tímto rozdělením nesouhlasí.
Např. neziskové sdružení "Asociace organických spotřebitelů" hodlá v budoucnu svým 400 000 členům doporučovat jen 100-% organické produkty.
Další výraznou změnou je kontrola produkce ekologického zemědělství. V každém státu USA byla zplnomocněna soukromá společnost či ustanovena státní agentura, která má za úkol dohlížet na kvalitu biopotravin a kontrolovat jejich organický původ. Za nedodržení směrnic USDA o EZ či jiném zneužití federální biopečetě hrozí viníkovi finanční pokuta od 10 000 $ výše. Vyjímku dostali jen malí biorolníci (roční tržby za biopotraviny menší než 5 000 $), kteří nepodléhají kontrole těchto organizací. Pokud však budou i oni chtít prodávat biopotraviny např. na zemědělské burze, budou muset dokázat, že ve výrobě nepoužili žádný pesticid, antibiotika nebo jiné zakázané látky či techniky.
Nové normy s nadšením přijala většina ekofarmářů, obchodníků i spotřebitelů. Např. největší producent biohovězího ve státě Washington, D.C., David Cole očekává od 21. října velký rozvoj trhu s biopotravinami. Sám plánuje zavést i kvůli předpokládané mediální publicitě nových norem několik nových výrobků, např. kořeněné biokarbanátky. Také obchodníci mohou mít radost, konečně se totiž utvoří jednotná pravidla pro prodej biopotravin v celých USA. Spotřebitelé však tuto změnu jen tak na regálech obchodů neuvidí, bude chvíli trvat, než se prodají zásoby a než si dodavatelé zvyknou značit své výrobky dle požadavků USDA. Každopádně je však federální biopečeť výhodná, protože spotřebitelé získají větší důvěru v biopotraviny s viditelnou garantovanou etiketou.
Důležitý fakt, že biopotraviny mají perspektivu, už pochopily i velké společnosti jako General Mills, Coca-Cola and Heinz. Prvně jmenovaný velkoobchod s moukou koupil řetězec restaurací Small Planet foods a zavedl do nich svou řadu bioproduktů. Heinz v říjnu představil svůj první biokečup, zatímco Coca-Cola koupila značky šťáv z ekologicky pěstovaných pomerančů od společností Odwalla a Fresh Samantha.
Jakkoliv se trh s biopotravinami dále rozvíjí, je nutné mít stále na paměti, že značka BIO na balení není nutně zárukou zdravé výživy, záleží i na přípravě hotových jídel. Např. kobliha z biomouky či bramborák z biobrambor může mít i vyšší obsah kalorií než stejné výrobky z konvenčních surovin.
|