CD financování Státní program - Část A - MPO


STÁTNÍ PROGRAM
NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE
A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ ENERGIE
PRO ROK 2003

Část A
Program Ministerstva průmyslu a obchodu



ČÁST PRVNÍ
HLAVA I.
PŘEDMĚT A ČLENĚNÍ


Čl. 1
Předmět úpravy

1.

Část A Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (dále jen Státní program) je vyhlašována k naplňování Národního programu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů.

2.

Státní program je zaměřen na zavádění energeticky úsporných opatření v oblasti výroby, přenosu, distribuce a spotřeby energie, vyšší využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a rozvoj kombinované výroby tepla, chladu a elektřiny, a stanoví pravidla ve smyslu nařízení vlády č. 63/2002 o poskytování dotací ze státního rozpočtu (dále jen dotace) na akce obsažené v Národním programu.

3.

Státní program vyhlašuje Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen vyhlašovatel) na základě Usnesení vlády ČR č. 1083 ze dne 6. listopadu 2002.



Čl. 2
Členění Státního programu

I.

Podpora zpracování územních energetických koncepcí a energetických auditů

odstavec I.1.

Územní energetické koncepce

odstavec I.2.

Energetické audity

II.

Výrobní a rozvodná zařízení energie

odstavec II.1.

Zvýšení účinnosti užití energie ve výrobních a rozvodných zařízeních energie

odstavec II.2.

Kombinovaná výroba elektrické energie a tepla

odstavec II.3.

Vyšší využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie

odstavec II.4.

Projekty vedoucí ke snižování emisí skleníkových plynů

odstavec II.5.

Pilotní projekty využití moderních technologií ve výrobních a rozvodných zařízeních energie

III.

Podpora opatření ke zvýšení účinnosti užití energie

odstavec III.1.

Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti

odstavec III.2.

Projekty financované z úspor energie

odstavec III.3.

Vývoj a využívání moderních technologií a materiálů pro opatření ke zvýšení účinnosti užití energie

odstavec III.4.

Projekty zvyšování energetické účinnosti vedoucí ke snižování emisí skleníkových plynů

IV.

Poradenství, vzdělávání a propagace k hospodárnému užití energie s vlivem na zlepšení životního prostředí

odstavec IV.1.

Poradenství

odstavec IV.2.

Krajské energetické agentury

odstavec IV.3.

Vzdělávání a propagace

odstavec IV.4.

Zpracování produktů k podpoře poradenství, vzdělávání a propagace




HLAVA II.
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ


Čl. 3
Použité pojmy

Základní pojmy jsou podrobně definovány v zákonu č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, pro účely tohoto Státního programu se dále rozumí:
Akce - činnost, na kterou je možné získat dotaci.
Energeticky vědomá modernizace - opatření vedoucí ke zvýšení účinnosti užití energie. Zahrnuje např. modernizaci technických zařízení budov, nasazení regulace a měření tepla a teplé vody za současného zvýšení tepelné ochrany budov, modernizaci topného zdroje za účelem dosažení vyšší účinnosti při výrobě tepelné či elektrické energie včetně využití jejích obnovitelných a druhotných zdrojů apod.
Investiční akce - akce, jejíž realizací vzniká investiční majetek ve smyslu zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších a navazujících předpisů.
Neinvestiční akce - ostatní činnosti nespadající do investičních akcí.
EKIS - Energetické konzultační a informační středisko.
MEPS - Městské energetické a poradenské středisko.
KEA - Krajská energetická agentura.



Čl. 4
Předmět a účel poskytování podpory

1.

Státní program podporuje realizace opatření k hospodárnému užití energie a snížení zátěže životního prostředí se zaměřením na co nejvyšší efektivitu vynaložených prostředků státního rozpočtu, rozšíření využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie, poradenství, vzdělávání, osvětu a propagaci pro nejširší veřejnost.

2.

Poskytnutí a čerpání dotace je podmíněno dodržením ustanovení zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek a zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, všech ve znění pozdějších předpisů.

3.

Dotace může být poskytnuta podnikatelským subjektům, neziskovým organizacím, vysokým školám zřízeným podle zákona č. 111/1998 Sb., městům, obcím a krajům a jimi zřízeným organizacím. Příjemce dotace musí mít trvalé sídlo na území ČR.

4.

Žadatel o dotaci musí mít k datu podání žádosti vypořádány všechny závazky vůči státnímu rozpočtu a státním fondům republiky.

5.

Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce, ve smyslu zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech.

6.

Na dotaci není právní nárok.

7.

Veškerá dokumentace, vztahující se k podpořeným řešením a použité materiály, včetně provedení stavebních a montážních prací, musí odpovídat současně platným předpisům a ČSN.



Čl. 5
Žádost o poskytnutí dotace

1.

Žádost musí být předložena v předepsané písemné formě a v elektronické formě na disketě. V žádostech musí být vyplněny údaje identifikující žadatele a požadované technické a finanční údaje, včetně nákladů na provoz a nákladů na realizaci akce.

2.

Žádosti o dotaci dle Čl. 10 odst. IV.1. a IV.2. je i s předepsanými přílohami nutno podat či zaslat do 17.1.2003.

3.

Žádosti o dotaci dle Čl. 10 odst. II.4. a III.4. je i s předepsanými přílohami nutno podat či zaslat do 30.6.2003.

4.

Ostatní žádosti o dotaci je i s předepsanými přílohami nutno podat či zaslat do 28.2.2003.

5.

Žádosti včetně požadovaných příloh se podávají osobně nebo poštou, v uzavřených obálkách označených "Státní program". Každá obálka může obsahovat pouze jednu žádost. Rozhodujícím datem zaregistrování žádosti je datum osobního podání kontaktní adrese, resp. datum uvedené na poštovním razítku.

6.

Požadované přílohy k žádosti o dotaci:

a)

Energetický audit - vztahuje se pouze na žádosti dle odstavců Čl. 10. odst. II.1., II.2., II.3. a II.4. (výrobní a rozvodná zařízení energie), dle Čl. 10. odst. III.1. (komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti), III.2. (projekty financované z úspor energie) a III.4.(zvyšování energetické účinnosti vedoucí ke snižování emisí skleníkových plynů). Energetický audit musí být zpracován v souladu s vyhláškou č. 213/2001 Sb., kterou se vydávají podrobnosti náležitostí energetického auditu.

b)

Odborný posudek vědeckého pracoviště nebo státní zkušebny dokončovaného vývoje nebo připravovaného využívání moderních technologií a materiálů z hlediska dosahované úrovně energetických úspor a možností obchodního uplatnění - pouze k žádosti dle Čl. 10 odst. II.4. (pilotní projekty využití moderních technologií) a III.3. (vývoj a využívání moderních technologií a materiálů pro opatření ke zvýšení účinnosti užití energie).

c)

Prohlášení o způsobu zadání veřejné zakázky dle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (nevztahuje se na Čl. 10 odst. IV.1. a IV.2.).

d)

U investičních akcí formuláře RA 80 a RA 81 dle vyhlášky ministerstva financí č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku.

e)

Ukazatel dluhové služby - pouze města a obce.

f)

Výpis z obchodního rejstříku nebo kopie Živnostenského listu - pouze podnikatelské subjekty.

g)

Výpis z katastru nemovitostí - u akcí, při kterých dochází k pořízení nebo technickému zhodnocení staveb a zařízení vedených v katastru nemovitostí.

h)

Časový harmonogram realizace akce a provozu tepelného hospodářství podnikem energetických služeb - pouze k žádosti o dotaci dle Čl. 10 odst. III.2. (projekty financované z úspor energie).

i)

Propočet dosažitelných redukcí emisí skleníkových plynů podle metodiky č.3 - pouze žádosti dle Čl. 10 odst. II.4. a III.4. (snižování emisí skleníkových plynů).

j)

Podrobnou osnovu, harmonogram a kalkulaci nákladů na realizaci akce - pouze k žádostem o dotaci dle Čl. 10. odst.IV.3. a IV.4.

7.

Příslušné soubory žádostí, Prohlášení o způsobu zadání veřejné zakázky a formuláře RA 80 a 81 budou k dispozici na kontaktní adrese a ve střediscích EKIS (viz Příloha 1 - "Kontaktní místa").



Čl. 6
Projednání žádosti o dotaci

1.

Dotace je poskytována na základě výsledku výběrového řízení. Výběr akcí pro poskytnutí dotace provedou hodnotitelské komise jmenované vyhlašovatelem. O výsledku výběrového řízení bude žadatel písemně informován do 30-ti dnů od rozhodnutí hodnotitelské komise.

2.

Z výběrového řízení budou vyřazeny žádosti neobsahující předepsané náležitosti či nesplňující požadovaná kriteria. O vyřazení žádosti bude žadatel písemně informován.

3.

Žádosti o zařazení do poradenské sítě (Čl. 10 odst. IV.1.- poradenství) pro rok 2003 budou hodnotitelskou komisí vyhodnoceny a výsledky budou písemně oznámeny do 28. 2. 2003.

4.

Proti rozhodnutí hodnotitelské komise je možné podat odvolání na kontaktní adresu v termínu do 30 dnů od oznámení hodnotitelské komise.

5.

Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí dotace budou hodnotitelskými komisemi vybrány, předloží do 30 dnů od oznámení rozhodnutí hodnotitelské komise (neplatí pro dotace v rámci Čl. 10 IV.):

a)

Stavební povolení nebo stavební ohlášení u akcí, u kterých jsou tyto dokumenty požadovány dle zákona č. 109/2001 Sb., stavební zákon.

b)

Doklad o zajištění finančních prostředků na realizaci akce nad rámec poskytnuté dotace tak, aby bylo jednoznačně prokázáno krytí potřebných nákladů průběžně po celou dobu realizace akce.

c)

Harmonogram realizace akce, ze kterého vyplývá, že v roce 2003 bude kromě dotace proinvestována minimálně jedna třetina vlastních prostředků.

d)

Souhlas zřizovatele u příspěvkových a rozpočtových organizací.

6.

Vyhlašovatel si vyhrazuje právo požadovat dodání doplňujících podkladů či informací.



Čl. 7
Čerpání dotací

1.

Čerpání dotace se řídí vládním nařízením č. 63/2002 Sb., o pravidlech pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na podporu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů.

2.

Dotace bude použita výhradně k úhradě nákladů přímo souvisejících s financováním vybrané akce. Za dodržení podmínek účelovosti použití dotace a dosažení cílů a parametrů akce odpovídá příjemce dotace.

3.

Dotace se přiděluje vydáním Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce (dále jen Rozhodnutí). Nedílnou součástí Rozhodnutí jsou Podmínky čerpání dotace.

4.

Účetní doklady, na jejichž základě bude příjemce dotace čerpat dotaci, nesmí být vystaveny před datem 1.1.2003. Dotace bude vedena na zvláštním účtu.

5.

Příjemce dotace je povinen realizovat akci:

a)

Zpracování energetického auditu (dle Čl. 10 odst. I.2.) nejpozději do 12 měsíců ode dne vydání Rozhodnutí. Navržená beznákladová opatření musí být realizována do tří měsíců po schválení auditu, jejich přínosy musí být vyhodnoceny do 31.8.2005. Do 3 let od zpracování auditu musí být zahájena realizace auditem doporučené varianty úsporných opatření, resp. do 5 let v případě auditů podpořených u nepodnikatelských subjektů.

b)

Zpracování produktu dle Čl. 10 odst. IV.4. včetně posouzení v oponentním řízení nejpozději do 31.10.2003.

c)

Organizace semináře nebo konference dle Čl. 10 odst. IV.3. nejpozději do 12.12.2003.

d)

U ostatních akcí do 18 měsíců ode dne vydání Rozhodnutí. Akce je považována za dokončenou, je-li protokolárně převzata a je-li vydáno kolaudační rozhodnutí, nebo je objekt či zařízení uvedeno do zkušebního provozu.



Čl. 8
Vyhodnocení plnění podmínek a definitivní přiznání dotace

1.

Řízení o definitivním přiznání dotace bude zahájeno po splnění parametrů akce uvedených v Rozhodnutí a splnění Podmínek čerpání dotace (viz Čl. 7 bod 3).

2.

V případě nedodržení podmínek definitivního přiznání dotace vyhlašovatel stanoví další postup, včetně případného krácení nebo odebrání dotace.



Čl. 9
Společná ustanovení

1.

Účelné a hospodárné využití dotace bude předmětem kontroly ze strany vyhlašovatele, který je oprávněn pověřit další právnické i fyzické osoby výkonem činností pro zajištění realizace Státního programu. Těmto subjektům budou poskytnuty potřebné údaje pro daný účel a budou je považovat za obchodně důvěrné. Tímto bodem nejsou dotčena práva ostatních kontrolních orgánů. Finanční kontrola musí být provedena v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole.

2.

Příjemce dotace je povinen do doby definitivního přiznání dotace umožnit vyhlašovateli nebo jím pověřené osobě provádět kontroly související s věcným plněním podmínek čerpání obsažených v Rozhodnutí, a to v technické i ekonomické části.

3.

Dotace poskytnutá na zpracování samostatného energetického auditu nezakládá povinnost vyhlašovatele Státního programu finančně přispět na náklady spojené s realizací doporučených opatření.

4.

Příjemce dotace je povinen při jakékoliv změně majetkoprávních vztahů zajistit převedení veškerých svých závazků a práv vyplývajících z Rozhodnutí právní formou na svého nástupce. Příjemce dotace je povinen o této skutečnosti písemně informovat vyhlašovatele a vyžádat si jeho písemný souhlas ještě před podpisem smlouvy o převodu.

5.

Kontaktní adresa:
Česká energetická agentura
U Sovových mlýnů 9
118 00 Praha 1
tel.: 257 099 011
www.ceacr.cz, e-mail: cea@ceacr.cz

Česká energetická agentura zajišťuje pro Ministerstvo průmyslu a obchodu agendu spojenou s realizací a vyhodnocením přínosů Státního programu, včetně poradenství pro žadatele.

Přílohy:

Příloha 1. -

Seznam kontaktních míst

Příloha 2. -

Kodex Krajských energetických agentur

Příloha 3. -

Metodika stanovení celkových redukcí emisí skleníkových plynů dosažených během doby životnosti realizovaných opatření

Přílohy jsou k dispozici na www.mpo.cz a www.ceacr.cz (zde jsou umístěny i formuláře žádostí).



HLAVA III.
PODPORY A JEJICH KRITERIA


Čl. 10

I.

Podpora zpracování územních energetických koncepcí a energetických auditů

I.1.

Územní energetické koncepce
Dotace může být poskytnuta městům a obcím ČR, resp. jejich svazkům, s počtem obyvatel minimálně 5000.
Zpracování energetické koncepce se řídí nařízením vlády č. 195/2001 Sb., kterým se stanovují podrobnosti obsahu územní energetické koncepce.
Dotace na vypracování energetické koncepce může činit až 50 % celkových nákladů, max. 500 tis. Kč na jednu akci.

I.2.

Energetické audity
Dotace na zpracování auditu budov a energetických zařízení může být poskytnuta fyzickým nebo právnickým osobám, případně jejich sdružení a příspěvkovým organizacím s trvalým sídlem v ČR.

a)

zajišťujících zásobování sídlištních celků energií,

b)

sloužících pro potřeby školství, zdravotnictví, občanské vybavenosti a veřejných institucí,

b)

souborů bytových domů vytápěných dálkově z jedné společné předávací stanice nebo ústředně z jednoho společného zdroje, se stávající měrnou roční spotřebou tepla objektů větší než stanovuje vyhláška č. 291/2001 Sb.

Dotace na zpracování energetického auditu může činit až 30 % celkových nákladů, max. 500 tis. Kč na jednu akci.

II.

Výrobní a rozvodná zařízení energie

II.1.

Zvýšení účinnosti užití energie ve výrobních a rozvodných zařízeních energie

II.1.1.

Komplexní modernizace zásobování sídlištního celku současně ve zdrojové a distribuční části, která bude provedena některým z následujících opatření:

Zdrojová část:

a)

Sdružení více malých zdrojů tepla (blokové a domovní kotelny) do 1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny do maximálního výkonu 5 MW s minimální úsporou primární energie 30 %.

b)

Rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW s minimální úsporou primární energie 33 %.

c)

Přechod na jiné palivo nebo způsob spalování, který sníží, při nezměněném množství do sítě dodávaného tepla, spotřebu paliva minimálně o 20 %.

Distribuční část:

a)

Optimalizace tepelné sítě s úsporou minimálně 15 % tepla dodávaného zdrojem do sítě a 10 % elektrické energie pro čerpadla.

b)

Rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní spojená s úsporou minimálně 20 % tepla dodávaného zdrojem do sítě.

c)

Modernizace předávacích stanic spojená s decentralizací přípravy teplé užitkové vody, tj. především s náhradou čtyřtrubkových sekundárních rozvodů, s úsporou tepelné i elektrické energie min. 10 %.

d)

Optimalizace měření a regulace v technicky čistých, případně chemicky ošetřených otopných systémech s úsporou minimálně 15 % tepla dodávaného zdrojem do sítě.

II.1.2.

Rekonstrukce zdrojové části s použitím technologie čistého uhlí.

II.1.3.

Rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT využitím tepla získaného realizací komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií a realizací energeticky úsporných opatření u konečného spotřebitele jako zdroje pro rozšíření oblasti zásobování o minimálně 15 %.

II.1.4.

Optimalizace zásobování sídlištního celku energií decentralizovaným způsobem s prokazatelnou úsporou energie minimálně 30 % a odpovídajícím snížením zátěže životního prostředí.

II.1.5.

Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu spalování se snížením spotřeby paliva minimálně o 15 %. Pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení, bude použito zařízení pro kombinovanou výrobu elektrické energie a tepla.

II.1.6.

Technická opatření v distribuční části s použitím některých z následujících opatření při minimální úspoře 15 % tepla dodávaného ze zdroje do sítě:

a)

modernizace tepelné sítě,

b)

rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní,

c)

decentralizace přípravy teplé užitkové vody,

d)

modernizace předávacích stanic,

e)

modernizace systému měření a regulace.

Dotace může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč na jednu akci.

II.2.

Kombinovaná výroba elektrické energie a tepla

II.2.1

Kombinovaná výroba tepla a elektřiny v zařízení na využití biomasy.

II.2.2

Kombinovaná výroba tepla, elektřiny a chladu (trigenerace).

II.2.3

Kombinovaný zdroj s palivovým článkem.

II.2.4

Instalace nového nebo rekonstrukce stávajícího zdroje tepla v kombinaci s:

a)

kogenerační jednotkou s pístovým motorem a tepelnými výměníky,

b)

parním kotlem a soustrojím s parní protitlakou nebo odběrovou turbinou,

c)

soustrojím s plynovou a parní turbinou s kotlem pro paroplynový cyklus.

II.2.5

Instalace zařízení na výrobu elektrické energie ve výtopně, jejíž kotle mají parametry páry vyšší než je potřebné pro teplonosnou látku dodávanou ze zdroje.

Zařízení pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla bude dimenzováno tak, aby jeho tepelný výkon byl vyšší než minimální tepelný výkon vlastního zdroje.
Dotace může činit až 15 % celkových investičních nákladů na instalaci zařízení, max. 3 mil. Kč na jednu akci.

II.3.

Vyšší využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie

II.3.1

Instalace souboru zařízení pro využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie, jako jediného zdroje tepelné a elektrické energie potřebné pro krytí energetické spotřeby obce, resp. obytného celku.

II.3.2

Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení na využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie. Požadovaná doba návratnosti vložených finančních prostředků je max. do poloviny životnosti zařízení a dále musí být splněny následující základní podmínky:

a)

Naměřená roční průměrná rychlost větru musí být u větrných elektráren vyšší než 4,8 m/s.

b)

Nově instalovaná turbina u malých vodních elektráren musí dosáhnout v provozním optimu minimálně účinnost 85 % (měřeno na spojce turbiny). U renovací starších typů je nutno dosáhnout minimálně účinnost 80 %, při nezbytnosti jejich koncepce automatického provozu jako průtočné MVE.

c)

Tepelná čerpadla by měla mít následující topné faktory garantované výrobcem pro teplotu vstupu / výstupu:
země-voda - 0°C / 35°C - topný faktor vyšší než 3,9
voda-voda - 10°C / 35°C - topný faktor vyšší než 4,8
vzduch-voda - 7°C / 35°C - topný faktor vyšší než 3,9
Tepelná čerpadla do výkonu 100 kW nesmí obsahovat chladivo s tzv. "tvrdými" freony např. R22.

d)

U solárních kolektorů (mimo kolektorů s fresnelovými čočkami) musí být dodržena optická účinnost min. 80 % při jejich klidové teplotě min. 115 °C (při teplotě vzduchu +25 °C).

Dotace může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč na jednu akci.

II.4.

Projekty vedoucí ke snižování emisí skleníkových plynů
Cílem podpory je realizace souborů opatření vedoucích k takovému zvýšení účinnosti ve výrobních a rozvodných zařízení energie, které zajistí odpovídající snížení emisí skleníkových plynů.
Projekty budou zaměřeny na:

-

modernizaci zdrojů a rozvodů centrálního zásobování teplem se snížením emisí min. 1000 t CO2 ekv. ročně,

-

výstavbu malých vodních elektráren se snížením emisí min. 200 t CO2 ekv. ročně,

-

využití skládkových a důlních plynů se snížením emisí min. 1000 t CO2 ekv. ročně,

-

výstavbu nebo rekonstrukci zdrojů na spalování biomasy se snížením emisí min. 600 t CO2 ekv. ročně,

Dotace bude stanovena podle výše ročního snížení emisí skleníkových plynů a doby životnosti navržených opatření, max. 3 mil. Kč na jednu akci.

II.5.

Pilotní projekty využití moderních technologií ve výrobních a rozvodných zařízeních energie
Realizace pilotních projektů využívajících progresivní (na světové úrovni) technologie získávání vyššího procenta energetického potenciálu primárních i druhotných energetických zdrojů, šetrné k životnímu prostředí. Cílem je vyzkoušení a provozní ověření těchto technologií v podmínkách České republiky.
Dotace může činit max. 3 mil. Kč na jednu akci.

III.

Podpora opatření ke zvýšení účinnosti užití energie

III.1.

Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti

III.1.1.

Energetického hospodářství, budov a provozního nebo výrobního zařízení průmyslových podniků:

a)

realizací opatření ke snížení energetické náročnosti technologických procesů nebo zařízení, případně jejich účelné doplnění k využití energie z technologických procesů včetně využití trigenerace pro potřeby chlazení. Opatření musí být mimořádně energeticky účinná nebo zabezpečující nové směry ve snižování energetické náročnosti a zátěže životního prostředí. Soubor opatření musí zajistit snížení spotřeby energie na zajištění provozních podmínek požadovaných výrobními postupy a souvisejícími hygienickými předpisy (vnitřní teplota, větrání, osvětlení) minimálně o 30 % oproti původní spotřebě. Energetické systémy budou rekonstruovány tak, aby umožnily nasazení přístrojů regulujících a registrujících dodávky tepelné energie pro zavedení energetického managementu,

b)

realizací systémů energetického managementu nízkonákladovými opatřeními ke snížení energetické náročnosti technologických procesů nebo energetických zařízení průmyslových podniků zavedením nejlepších dostupných technik jako např. Monitoring & Targeting, která přinesou úsporu minimálně 15 % s návratností maximálně 18 měsíců.

Dotace na akci podle odst. a) může činit až 15 % celkových nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč na jednu akci, na akci podle odst. b) může činit až 40 % celkových nákladů na úsporná opatření, max. 1 mil. Kč.

III.1.2.

Energetického hospodářství a budov veřejného sektoru:

a)

s využitím odpadního tepla z technologických zařízení nebo z provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Energie získaná z odpadního tepla musí nahradit minimálně 15 % celkově potřebné energie pro vytápění objektu. Výsledná měrná spotřeba tepelné energie pro vytápění na otopné období bude minimálně o 35 % menší než stanovuje vyhláška č. 291/2001 Sb.,

b)

s použitím obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro provoz s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 45 % Výsledná měrná spotřeba tepelné energie pro vytápění na otopné období bude minimálně o 35 % menší než stanovuje vyhláška č. 291/2001 Sb.,

c)

s rekonstrukcí otopné soustavy, případně i topného zdroje. Při rekonstrukci topného zdroje bude upřednostňována kombinovaná výroba elektrické energie a tepla, pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení. Výsledná celková měrná roční spotřeba tepla objektů bude menší než stanovuje vyhláška č. 291/2001 Sb.

III.1.3.

Technická opatření ke snížení měrného instalovaného příkonu osvětlovací soustavy (exteriérů, interiérů i veřejného osvětlení) s úsporou energie minimálně 25 %.

III.1.4.

Výstavba nebo modernizace bytového domu s výslednou měrnou spotřebou tepelné energie pro vytápění za otopné období minimálně o 35 % menší než stanovuje vyhláška č. 291/2001 Sb., s průměrnou velikostí jedné bytové jednotky max. 220 m3.

III.1.5.

Výstavba zařízení pro potřeby školství, zdravotnictví, sociálních služeb a veřejné správy v oblastech postižených živelní pohromou, s výslednou měrnou spotřebou tepelné energie pro vytápění minimálně o 20 % nižší než stanovuje vyhláška č. 291/2001 Sb.

Dotace může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč na jednu akci.

III. 2.

Projekty financované z úspor energie
Dotace může být poskytnuta pouze vlastníkovi zařízení.
Cílem je podpora zavádění komplexních energetických služeb (Energy Performance Contracting - dále jen EPC). Komplexní energetické služby obsahují realizaci energeticky úsporných opatření podnikem energetických služeb (Energy Saving Company - dále jen podnik ESCO) v zařízeních pro potřeby školství, zdravotnictví, sociálních služeb a ve výrobních a rozvodných zařízeních energie pro zajištění vytápění sídlištních celků. Podnik ESCO plně ručí za dosažení smluvně dohodnutých úspor energie jako zdroje finančních prostředků na úhradu investic potřebných pro realizaci celého záměru a následné provozování zařízení. Náklady podniku ESCO jsou hrazeny pouze z prokázané úspory výdajů na energii. Opatření budou realizována jak na straně výroby tak i na straně spotřeby energie, a to po celou dobu trvání smluvního vztahu mezi provozovatelem zařízení a podnikem ESCO. Vybraný podnik ESCO musí působit na území ČR.
Dotace je určena na úhradu části nákladů za poskytnuté energetické služby a může činit až 15 % celkových nákladů, max. 3 mil. Kč na jednu akci.

III. 3.

Vývoj a využívání moderních technologií a materiálů pro opatření ke zvýšení účinnosti užití energie
Podpora vývoje a využívání moderních postupů, technologií a materiálů pro opatření ke zvýšení účinnosti užití energie je zaměřena na dokončení a ověření systémů a jejich komponentů pro energeticky úsporná opatření a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie, včetně využití recyklace odpadových materiálů.
Podmínkou poskytnutí dotace je výstup na úrovni ověřovací série, realizace pilotního projektu nebo technických předpisů pro zavedení příslušných postupů a systémů v praxi do 18 měsíců od oznámení rozhodnutí hodnotitelské komise o výběru.
Dotace může činit až 30 % celkových nákladů, max. 3 mil. Kč na jednu akci.

III. 4.

Projekty zvyšování energetické účinnosti vedoucí ke snižování emisí skleníkových plynů
Cílem podpory je realizace souborů opatření vedoucích k takovému zvýšení účinnosti užití energie, které zajistí odpovídající snížení emisí skleníkových plynů. Projekty budou zaměřeny na:

-

zvýšení účinnosti užití energie v objektech veřejného sektoru a bytového fondu zejména vyšší tepelnou ochranou budov, moderními systémy regulace otopných soustav se snížením emisí min. 600 t CO2 ekv. ročně

-

zvýšení účinnosti užití energie v průmyslových zařízeních modernizací jejich energetických center, vyšší tepelnou ochranou provozních budov a využitím odpadního tepla z výrobních procesů se snížením emisí min. 2000 t CO2 ekv. ročně.

Součástí všech projektů může být instalace nových zařízení na využívání obnovitelných a druhotných zdrojů pro zajištění potřebného množství energie.
Dotace bude stanovena podle výše ročního snížení emisí skleníkových plynů a doby životnosti navržených opatření, max. může činit 3 mil. Kč na jednu akci.

IV.

Poradenství, vzdělávání a propagace k hospodárnému užití energie s vlivem na zlepšení životního prostředí

IV.1.

Poradenství
Předmětem podpory je zajišťování bezplatné poradenské služby pro veřejnost, jejímž cílem je zvyšování informovanosti veřejnosti o postupech vedoucích k hospodárnému užití energie s vlivem na životní prostředí.
Poradenství je zaměřeno zejména do oblastí:

-

zpracování energetických auditů, energetických průkazů a územních energetických koncepcí,

-

modernizace výrobních a rozvodných zařízení energie,

-

rozvoje kombinované výroby tepelné a elektrické energie,

-

využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie,

-

realizace energeticky úsporných opatření vedoucích ke zvýšení účinnosti užití energie a snížení emisí skleníkových plynů,

-

šíření poznatků o výsledcích vědy, výzkumu a vývoje v oblasti nakládání s energií, o moderních technologiích a materiálech vhodných k realizaci energeticky úsporných opatření,

-

energetické legislativy platné v ČR a její harmonizace s předpisy EU.

Poradenství vykonávají energetičtí poradci, kteří prokáží odpovídající odbornou způsobilost (tj. vzdělání v oboru a dosavadní praxi), na základě osvědčení vydaného pro příslušné časové období. Za praxi v oboru se považuje samostatná činnost při zpracování energetických auditů a energetických koncepcí, při projektové přípravě a realizaci investičních akcí ke zvyšování hospodárnosti užití energie a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů od roku 1998. Vybraní poradci jsou povinni poskytovat objektivní a nezávislé informace. Poradci se sdružují v Energetických konzultačních a informačních střediscích (EKIS), případně v Městských energetických poradenských střediscích (MEPS) na celém území ČR., která disponují vhodným technickým vybavením pracoviště. Středisko musí tvořit minimálně 3 poradci, kteří budou zajišťovat poradenství pro veřejnost v předem stanovených konzultačních hodinách (2x týdně 4 hodiny). Ve středisku musí být přítomen vždy 1 poradce.
Značka EKIS je chráněna ochrannou známkou a její používání je podmíněno souhlasem ČEA.
Dotace na výkon poradenské činnosti v síti EKIS ČEA je stanovena sazbou 300 Kč za konzultační hodinu střediska, přičemž pro jedno středisko může činit max. 120 tis. Kč za rok. Dotaci nelze použít na pořízení technického vybavení středisek, k úhradě nákladů na jejich provoz a na propagaci vlastních firemních výrobků, technologií a zájmů.

IV.2.

Krajské energetické agentury
Předmětem podpory je zřizování místně působících institucí - Krajských energetických agentur (dále jen KEA) - na úrovni kraje, mezi jejíž základní činnosti patří :

-

prosazování legislativy týkající se energetiky a životního prostředí na regionální úrovni,

-

propagační a informační činnost v oblasti energetické účinnosti, úspor energie, využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie,

-

podpora zavádění a provozování systémů energetického řízení daného území,

-

podpora zpracování energetických auditů, energetických průkazů, územních energetických koncepcí,

-

vyhledávání projektů, jejich technická a finanční příprava,

-

vyhledávání a získávání finančních prostředků na projekty zvyšování účinnosti užití energie s vlivem na životní prostředí z domácích i zahraničních zdrojů,

-

zřízení fondu podpory zvyšování energetické účinnosti a využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie,

-

podpora partnerství a komunikace v území,

-

kontakty a spolupráce se zahraničními partnery (net-working).

KEA musí vhodnou formou propojit aktivity jednotlivých subjektů výrazně ovlivňujících regionální rozvoj a přispět mimo jiné k plnění úkolů, které kraje mají v oblasti hospodaření s energií, proto je vznik KEA podmíněn souhlasem příslušné krajské samosprávy. Založení KEA vyžaduje sdružení více finančních prostředků představujících základ pro trvalé financování činnosti agentury. Konkrétní schéma financování KEA je záležitostí rozhodnutí na regionální úrovni a souvisí se zvoleným postupem pro založení a následné fungování agentur.
Potenciálními finančními zdroji jsou:

-

Krajské úřady

-

Agentury regionálního rozvoje

-

Euroregiony

-

Svazy měst a obcí

-

Účelová sdružení měst a obcí

-

Místní úřady

-

Výrobci a distributoři energie

-

Spotřebitelé energie

-

Sponzoři a jiné organizace

Značka KEA je chráněn ochrannou známkou a její používání je podmíněno souhlasem ČEA.
Dotace může činit až 40 % prokazatelných nákladů na výše uvedenou činnost, max. 500 tis. Kč na jednu Krajskou energetickou agenturu. Dotaci nelze použít na pořízení hmotného majetku.

IV.3.

Vzdělávání a propagace
Předmětem podpory je organizování výstav, odborných kursů, seminářů a konferencí neziskového charakteru. Akce jsou zaměřeny na zvyšování účinnosti užití energie a využití jejích obnovitelných a druhotných zdrojů s následným snížením emisí skleníkových plynů a jsou orientovány na cílové skupiny veřejnosti.
Dotace na organizaci vzdělávací akce může činit maximálně 60 % celkových nákladů na realizaci akce. Dotace nesmí být použita na vybavení vzdělávacích pracovišť a propagaci vlastních firemních výrobků, technologií a zájmů.

IV.4.

Zpracování produktů k podpoře poradenství, vzdělávání a propagace
Předmětem podpory je zpracování příruček a informačních materiálů, videoprezentací, televizních a rozhlasových pořadů, tvorba a rozvoj informačních databázových a výpočetních systémů.
Příručky a informační materiály by měly být zaměřeny především na zpracování:

-

podkladů pro vyhledávání, přípravu a propagaci energeticky úsporných projektů s výrazným snížením emisí CO2 realizovatelných např. formou Joint Implementation,

-

katalogových listů progresivních materiálů a výrobků k hospodárnému užití energie a jejích obnovitelných a druhotných zdrojů,

-

sborníků technických řešení opatření k hospodárnému užití energie a jejích obnovitelných a druhotných zdrojů včetně zhodnocení nároků na investice,

-

technických a ekonomických podkladů k realizaci energeticky úsporných projektů při financování z veřejných a soukromých zdrojů.

Pokud je podpořený produkt dílem podle zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona, příjemce dotace postupuje vyhlašovateli veškerá autorská práva související s užitím a šířením produktu, a to po celou dobu ochrany autorského práva bez teritoriálního omezení, v rozsahu podle potřeb vyhlašovatele.
Dotace může činit až 100 % nákladů na činnosti přímo spojené se zpracováním produktu, max. 500 tis. Kč na jeden produkt. Dotace nesmí být použita na propagaci firemních výrobků, technologií a zájmů.






CD financování Státní program - Část A - MPO
JDI NA PŘEDCHOZÍ STRÁNKU ZOBRAZ MAPU CD JDI NA DALŠÍ STRÁNKU



ÚVOD K ENERGETICKÝM ALTERNATIVÁM ENERGIE SLUNCE ENERGIE BIOMASY ENERGIE VĚTRU ENERGIE VODY ENERGIE PROSTŘEDÍ (TEPELNÁ ČERPADLA) KOMBINOVANÁ VÝROBA ELEKTŘINY A TEPLA (KOGENERACE) ÚSPORY ENERGIE OSTATNÍ ENERGETICKÉ ALTERNATIVY











JDI NA PŘEDCHOZÍ STRÁNKU ZOBRAZ MAPU CD JDI NA DALŠÍ STRÁNKU