CD financování zdroje podpory z institucí v ČR



ZDROJE PODPOR POSKYTOVANÝCH INSTITUCEMI V ČR


NÁRODNÍ PROGRAM HOSPODÁRNÉHO NAKLÁDÁNÍ S ENERGIÍ A VYUŽÍVÁNÍ JEJÍCH OBNOVITELNÝCH A DRUHOTNÝCH ZDROJŮ
STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ ENERGIE

--

Část A - program MPO, realizovaný ČEA

--

Část B - program MŽP, realizovaný SFŽP

--

Část C - program MZe

--

Část D - programy MMR

--

Ostatní resortní programy
PROGRAMY SFŽP NA OCHRANU OVZDUŠÍ


Národní program hospodárného nakládání s energií
a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů

Celý dokument je k dispozici na www-stránkách MŽP.
Národní program hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů (dále jen "Národní program") zpracovává MPO v dohodě s MŽP. V souladu se zněním § 5 zákon 406/2000 Sb. o hospodaření energií, se vyhlašuje na čtyřleté období. Národní program je rámcem, pro jehož realizaci je každoročně vyhlašován Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie a jeho jednotlivé podprogramy.
K uskutečnění Programu mohou být poskytovány dotace ze státního rozpočtu na:

a)

energeticky úsporná opatření ke zvyšování účinnosti užití energie,

b)

rozvoj KVET,

c)

modernizaci výrobních a rozvodných zařízení energie,

d)

moderní technologie a materiály pro energeticky úsporná opatření,

e)

rozvoj využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie,

f)

osvětu, výchovu, vzdělávání a poradenství v oblasti nakládání s energií,

g)

vědu, výzkum a vývoj v oblasti nakládání s energií,

h)

zpracování územních energetických koncepcí.



Státní program na podporu
úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie

Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (dále "Státní program") je vyhlašován každoročně k naplňování Národního programu. Vyhlašuje jej MPO v dohodě s MŽP, a to na základě Usnesení vlády ČR (pro rok 2003 usnesením č. 1083 ze dne 6.listopadu 2002), jak vyžaduje zákon 406/2000 Sb. o hospodaření energií v § 5.)
Klíčovou roli pro subjekty samosprávy a podnikatelské subjekty hrají ve Státním programu dílčí programy MPO (realizovaný ČEA - část A), MŽP (realizovaný SFŽP - část B), MRR (část D) a MZe (část C). Kromě realizace částí A, B, C a D jsou Národní a Státní program realizovány v resortech Ministerstva zdravotnictví (část E), Ministerstva obrany (část F), Ministerstva vnitra (část G), Ministerstva kultury (část H), Ministerstva spravedlnosti (část I), Ministerstva dopravy a spojů (část J) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (část K).

Část A

Program MPO zajišťovaný Českou energetickou agenturou

Plné znění:

zde na tomto CD či www-stránkách ČEA

Platnost programu:

roční

Programy ČEA jsou zaměřeny na zavádění energeticky úsporných opatření v oblasti výroby, přenosu, distribuce a spotřeby energie, vyššího využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a rozvoj KVET.
Každoročně ČEA vyhlašuje podprogramy, které podporují realizaci energeticky úsporných projektů v bytových a rodinných domech, školství, zdravotnictví, budovách státních a veřejných institucí, projektů obnovitelných a druhotných zdrojů energie, rozvoj KVET, zpracování energetických auditů, financování energeticky úsporných projektů z úspor energie, vývoj a využívání moderních technologií a materiálů pro opatření ke zvýšení účinnosti užívání energie, modernizaci výrobních a rozvodných zařízení energie, zpracování koncepcí měst a obcí a optimalizaci zásobování sídlištních celků energií, úspory energie v průmyslu, dopravě a zemědělství a dále poradenství, vzdělávání a propagaci jak k hospodárnému užívání energie tak k využívání jejích obnovitelných zdrojů.
V oblasti podpory obnovitelných zdrojů energie
byly pro rok 2003 vyhlášeny následující podprogramy:

--

Odstavec II.3 - Vyšší využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie

--

Odstavec II.4. Projekty vedoucí ke snižování emisí skleníkových plynů

--

Odstavec III.1.2 b) - Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení

ČEA poskytuje podporu zejména ve formě nevratných finančních dotací na individuální projekty. Dotace může činit až 15 % celkových nákladů na investiční úsporná opatření, max. však 3 mil. Kč na jednu akci.
Programy ČEA pro následující rok jsou každoročně zveřejňovány v průběhu listopadu až prosince v Obchodním věstníku, v Hospodářských novinách a na internetových stránkách ČEA (Uzávěrka žádostí o podporu ze Státního programu na rok 2003 ve výše uvedených odstavcích programu byla stanovena na 28. 2. 2003.)
Česká energetická agentura

- U Sovových mlýnů 9
- 118 00 Praha 1
- tel: 257 099 011
- fax: 257 530 478
- e-mail:cea@ceacr.cz

Kromě financování konkrétních projektů a akcí poskytuje ČEA bezplatný poradenský servis prostřednictvím sítě Energetických Informačních a konzultačních středisek EKIS. Seznam poradenských středisek je přílohou 1 k části A Státního programu.

Část B

Program MŽP zajišťovaný ze Státním fondem životního prostředí ČR

Plné znění:

zde na tomto CD či www-stránkách MŽP
Přehled vyhlášených programů, zásady pro poskytování finančních prostředků ze SFŽP ČR, postup a nezbytné doklady, které jsou předkládány jako příloha k žádosti o podporu specifikují Přílohy II "Směrnice MŽP o poskytování finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR", (doposud neaktualizované)

Platnost programu:

roční

V rámci části B Státního programu a v souladu s meziresortní koordinací podporuje SFŽP jak investiční projekty na využívání OZE, tak i vybrané neinvestiční projekty jako je vzdělávání, propagace, osvěta a poradenství či vydávání knižních publikací v oblasti využívání OZE.
Podpora je poskytována v několika formách:

Přímá finanční podpora (nevratná dotace).

Podpora formou půjčky (Doba splatnosti půjčky se řídí jednotlivými programy a může činit maximálně 12 let). Úroková sazba půjčky na realizaci opatření může činit nejvýše 2 % až 5 % podle typu žadatele.

Podpora ve formě kombinované dotace a půjčky (V případě kombinované podpory je možno nahradit dotaci nebo její část půjčkou nebo navýšením půjčky s podmínkou, že nebude překročena maximální výše celkové podpory, stanovená pro daný program).

Souběh podpor ze SFŽP a ze zahraničí je možný. Výše, druh a podmínek podpory jsou závislé na typu vyhlášeného programu a podle typu žadatele, tj. liší se pro podnikatelský subjekt, obec, fyzickou osobu, apod..
V roce 2003 jsou v oblasti využívání OZE
podporována následující opatření:


A.

Podpora investičních projektů na využívání obnovitelných zdrojů energie

1.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV pro byty a rodinné domy pro fyzické osoby
Environmentálně šetrným způsobem vytápění nebo výroby elektrické energie se rozumí vytápění nebo výroba elektrické energie pomocí moderních technologií využívajících obnovitelných zdrojů energie. Jde výhradně o lokální systémy využívající sluneční energii nebo energii biomasy, zajišťující dodávku tepla a / nebo TUV pro jeden objekt nebo malou skupinu objektů pro fyzické osoby, a to na již ukončené akce v následujících oblastech, vč. jejich kombinací.

1.A.a.

Kotle na biomasu

1.A.b.

Solární systémy na celoroční ohřev užitkové vody

1.A.c.

Solární systémy na přitápění a na celoroční ohřev užitkové vody

2.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů zásobování energií v obcích a částech obcí
Investiční podpora na výstavbu nových systémů (centrálních i decentrálních) využívajících obnovitelné zdroje, tak na přechod stávajících systémů využívajících fosilní paliva na obnovitelné zdroje (instalace systémů využívajících biomasu, solárních systémů a tepelných čerpadel s výjimkou jednotek sloužících k vytápění a ohřevu TUV v případech, kdy žadatelem je fyzická osoba).

3.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV ve školství, zdravotnictví, v objektech sociální péče a v účelových zařízeních neziskového sektoru
Podpora je poskytnuta na náhradu nebo částečnou náhradu vytápění, včetně ohřevu TUV zařízeními na využívání obnovitelných zdrojů energie (kotle na biomasu, tepelná čerpadla, solární systémy), případně na zavedení těchto zařízení na využití obnovitelných zdrojů tepla v nově budovaných objektech. Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. Podpora bude přednostně poskytována na objekty, splňující současně platné standardy pro tepelnou izolaci budov.

4.A.

Investiční podpora vytápění tepelnými čerpadly v obytných budovách, včetně rodinných domů pro fyzické osoby
V této části programu je poskytnuta podpora na výhradně lokální tepelná čerpadla pro vytápění jednoho nebo malé skupiny objektů případně v kombinaci s jiným zdrojem pro fyzické osoby.

5.A.

Investiční podpora výstavby malých vodních elektráren
Podpora je poskytována na výstavbu a rekonstrukce elektráren do 10 MW instalovaného výkonu.

6.A.

Investiční podpora výstavby větrných elektráren

7.A.

Investiční podpora výstavby zařízení pro společnou výrobu elektrické energie a tepla z biomasy a z bioplynu
Jedná se o výstavbu kogeneračních jednotek, kde palivem je biomasa, resp. bioplyn vznikající fermentací zemědělských odpadů a biologicky rozložitelných (tříděných) odpadů, dále se jedná např. o systémy s termickým zplyňováním dřeva, parním kotlem, parní turbínou atd.

8.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV v účelových zařízeních
Projekty mohou zahrnovat například veřejné bazény a koupaliště (kapalinové kolektory), zařízení sportovišť, dále sušičky (především se sezónním provozem s využitím horkovzdušných kolektorů), objekty zemědělské výroby, využití odpadního tepla z chladících zařízení odpadních vod, kanalizací a rovněž náhrada spalování fosilních paliv biomasou nebo využití nekontaminované biomasy z výroby.

9.A.

Investiční podpora environmentálně šetrné výroby elektrické energie ze sluneční energie
Instalace fotovoltaických zařízení připojených k síti (on grid) o výkonech do 2 kWp pro domácnosti (kategorie fyzické osoby nepodnikající) a o výkonech do 20 kWp pro ostatní žadatele.

10.A.

Slunce do škol
Instalace fotovoltaických nebo fototermických zařízení malých výkonů ve školských zařízeních.

11.A.

Obnova nebo rekonstrukce zařízení na využívání obnovitelných zdrojů energie v území postiženém povodněmi
Týká se pouze území postižených povodněmi v srpnu 2002, ve kterých byl vyhlášen nouzový stav.

B.

Podpora vybraných neinvestičních projektů v oblasti využívání obnovitelných zdrojů energie

1.B.

Podpora vzdělávání, propagace, osvěty a poradenství v rámci celostátní strategické kampaně na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie

2.B.

Podpora vydávání knižních publikací

V porovnání s rokem 2002 byly pro rok 2003 schváleny následující změny:

V programech 1.A a 4.A došlo k významnému zjednodušení postupu poskytování podpory, takže by se měla zvýšit dostupnost podpory v rámci těchto programů pro občany.

V rámci programu 2.A byly vytvořeny podmínky pro podporu decentrálních systémů vytápění obcí biomasou (tj. lokální zdroje tepla v jednotlivých objektech a centrální přípravna paliva).

V programech 5.A., 6.A. a 7.A. byla snížena míra podpory ze SFŽP ve vazbě na stanovení minimálních sazeb výkupních cen elektřiny cenovým výměrem Energetického regulačního úřadu č. 1/2002.

V programu 7.A. bylo dále zohledněno rozhodnutí Úřadu pro hospodářskou soutěž, které limituje podporu podnikatelských subjektů v rámci tohoto programu.

Byl navržen nový program 9.A. na podporu využívání fotovoltaických systémů. Vzhledem k možné finanční náročnosti tohoto programu je však jeho realizace závislá na tom, zda budou na část B Státního programu vyčleněny finanční prostředky ze státního rozpočtu. Pokud k vyčlenění finančních prostředků ze státního rozpočtu nedojde, nebude zřejmě realizace tohoto programu možná.

V rámci programu 10.A. byla zvýšena míra podpory. Zároveň byla posílena vazba tohoto programu na program 1.B, který je zaměřen na neinvestiční podporu osvěty, výchovy a vzdělávání.

Byl navržen nový program 11.A. na odstraňování povodňových škod na zařízeních na využívání obnovitelných zdrojů energie.


Část C

Program MZe

Plné znění:

má být od počátku roku 2003 zveřejněno na internetu, na www-stránkách MŽP a MZe.

Platnost programu:

roční

V rámci části C Státního programu, tedy programů MZe, je podpořena realizace Státního programu pro sektor zemědělské prvovýroby, jejích produkčních i mimoprodukčních funkcí a zemědělského výzkumu a vzdělávání. Tyto programy metodicky řídí, realizuje a koordinuje MZe.
Program MZe obsahuje podpůrné programy přímé podpory a dále programy nepřímé podpory zemědělství. Poskytování finanční podpory je v souladu se stávající legislativou a se Zásadami MZe, kterými se stanovují podmínky pro poskytování finančních podpor formou dotací pro rok 2003. Forma podpory: neinvestiční, přímá nenávratná dotace.

1.

Podpůrné programy přímé podpory zemědělství
Mezi programy přímé podpory, kde je podpora poskytována formou dotace, jsou zahrnuty:

1.1.

Programy na podporu mimoprodukčních funkcí zemědělství

1.1.1.

Změna struktury zemědělské výroby založením porostů rychle rostoucích dřevin
Předmětem podpory je změna struktury zemědělské výroby založením porostů rychle rostoucích dřevin určených pro energetické využití se zabezpečením údržby těchto porostů po dobu tří let. Rozsah podpory v roce 2003 se předpokládá ve výši 850 tis. Kč na plochu cca 15 ha celkem.

1.1.2.

Podpora využívání bioetanolu jako alternativního paliva
Předmětem podpory jsou: kvasný líh, surový o min. lihovitosti 87 % obj. specifikovaných kvalitativních znaků dodaný k výrobě lihobenzinové směsi BA 95 N s max. 5 % obj. lihu; kvasný líh bezvodý dodaný k výrobě ETBE do BA 95 N. Forma podpory je neinvestiční, přímá nenávratná dotace. Celkový rozsah podpory v roce 2003 je stanoven ve výši 35 mil. Kč (na očekávaný objem 80 tis. hl).

1.2.

Programy na podporu uvádění půdy do klidu

1.2.1.

Podpora výroby metylesteru řepkového oleje a následné výroby směsného paliva - bionafty s podporou jejího uplatnění na tuzemském trhu
Předmětem podpory je produkce řepky olejné v systému uvádění půdy do klidu a výroba metylesteru řepkového oleje na bázi zpracování řepky olejné ze zemědělské produkce vypěstované na území ČR převážně v systému uvádění půdy do klidu a následná výroba směsného paliva - bionafty s objemovým obsahem metylesteru řepkového oleje 31 %. Na tuto oblast je vyčleněno 1 100 mil. Kč.

1.2.2.

Podpora pěstování bylin pro energetické využití
Předmětem podpory je podpora produkce bylin pro energetické využití vypěstované na území ČR v systému uvádění půdy do klidu. Rozsah podpory je stanoven na 100 ha, s očekávanou potřebou finančních zdrojů 550 tis. Kč.

1.3.

Programy na podporu vědy a výzkumu
Podpora je v roce 2003 poskytována již běžícím projektům:
-- QC0009 - Objektivizace normativů spotřeby pohonných hmot a energie na výrobu zemědělských produktů a tvorba jejich databáze
-- QD1208 - Systémové využití energetické biomasy v podmínkách ČR
-- QD1209 - Technologické systémy pro využití biopaliv z energetických plodin
-- QD1314 - Biologický proces výroby vodíku z biomasy jako perspektivního ekologického paliva
-- QE1206 - Kompozitní lisovaná biopaliva
-- QE1324 - Technologie výroby bioetanolu z lignocelulózové fytomasy.
Objem potřeby finančních prostředků pro tyto projekty na rok 2003 činí 8 590 tis. Kč.
Nové projekty řešící problematiku úspor energie a podpory obnovitelných zdrojů budou moci být navrhovány uchazeči v rámci těchto výzkumných směrů:
1. Rozvoj multifunkčního charakteru agrárního sektoru a řízení využití přírodních zdrojů a vodních útvarů
2. Optimalizace technologických a pracovních procesů
3. Biotechnologie jako prostředek nového uplatnění zemědělské produkce
4. Nové technologie pro zpracování odpadů a vedlejších produktů ze zemědělské a potravinářské výroby
5. Uplatnění nových materiálů ze surovin pocházejících z agrárního sektoru v jiných odvětvích
6. Vývoj energeticky méně náročných technologií v zemědělské a potravinářské výrobě
7. Pěstební technologie produkce surovin pro průmyslové využití
8. Energetické využití biomasy
9. Inovace technologických procesů pro zpracování a využití vedlejších produktů z potravinářských výrob
10. Zpracovatelské technologie pro průmyslové využití obnovitelných zdrojů
Poskytování podpory se řídí podmínkami poskytování prostředků na vědu a výzkum řízené MZe.

1.4.

Programy na podporu poradenství, osvěty a vzdělání
Pro rok 2003 se pro zajištění poradenství o možnostech využívání obnovitelných zdrojů v rámci KS VÚZT počítá s kapacitou jednoho poradce. Roční náklady na činnost poradce činí 500 tis. Kč.

1.5.

Pilotní projekt pro ověření uplatnění bioetanolu v autobusové dopravě
Předmětem podpory je pokrytí provozních vícenákladů spojených s realizací projektu včetně vyvinutí paliva na bázi bioetanolu pro etanolový motor z domácích surovin, vypracování technické normy bioetanolového paliva a její schválení. Subjektem může být právnická nebo fyzická osoba, zabezpečující výše uvedený předmět podpory. Rozsah podpory: Zajištění provozu dvou autobusů firmy Scania po dobu jednoho roku v městské dopravě. Potřeba finančních zdrojů: 3 500 tis. Kč

2.

Podpůrné programy nepřímé podpory zemědělství
U programů nepřímé podpory je podpora poskytnuta ve formě záruky za bankovní úvěr a dotací na úhradu úroků prostřednictvím Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s.( PGRLF).

2.1.

Program ZEMĚDĚLEC
Předmětem podpory jsou investice na úsporu energií a využití energií z obnovitelných zdrojů.

2.1.

Program PROVOZ
Program krátkodobé podpory řešení sezónních výkyvů při financování provozních výdajů. Předmětem podpory je poskytnutí provozních prostředků na pořízení osiv, sadby a dodavatelských služeb pro realizaci využívání OZE a úspor energií.


Část D

Programy MMR

Plné znění:

na rok 2003 má být na www-stránkách MŽP.

Platnost programu:

roční

Programy MMR mají za cíl zejména podporu rekonstrukce bytového fondu či novou bytovou výstavbu s přímou podporou státu s orientací na nízkoenergetické domy. Programy MMR v rámci části D Státního programu se prolínají s jinými oblastmi podpory z tohoto resortu a navazují na další oblasti podpory poskytované jak českými, tak i zahraničními institucemi. Pod opatření části D Státního programu jsou z programů MMR zařazeny ty akce, které mají vazbu na úspory energie a využívání OZE. V jednotlivých programech MMR to jsou:

I.

Program obnovy venkova
V rámci programu obnovy venkova je možné podpořit:

1.

Integrované projekty venkovských mikroregionů (dotační titul č. 7)
Dotace je poskytnuta na vypracování projektů pro využití OZE v místě (dotace maximálně 70 % rozpočtových nákladů) zaměřených na využití biomasy pro energetické účely v mikroregionech. Realizace uvedených projektů je předpokládána v rámci programu Sapard (opatření 2.1. Obnova a rozvoj vesnic a venkovské infrastruktury).

2.

Projekty k rozvoji infrastruktury (dotační titul č. 8)
Jedná se o dotace na splácení části úroků z úvěru (maximálně do výše 70 % předpokládané roční splátky), který obec uzavřela s bankou za účelem výstavby zařízení na využití energie z místních obnovitelných zdrojů.

II.

Programy státní finanční podpory bytové výstavby a oprav bytového fondu

Program podpory
Návrh státního rozpočtu
na rok 2003 (mil. Kč)
Výstavba nájemních bytů
a technické infrastruktury
800
Výstavba domů s pečovatelskou službou
700
Regenerace panelových sídlišť
600
Výstavba podporovaných bytů
450

U všech nově vyhlašovaných programů MMR bude přímo v příslušném programu a žádosti uvedena odvolávka na nutnost dodržovat vyhlášku MPO č.291/2001, která stanoví účinnost užití energie při spotřebě tepla v budovách. Měrná spotřeba tepla budov stanovená touto vyhláškou je závazná pro stavby a změny dokončených staveb financovaných z veřejných prostředků, u rekonstrukcí bude splnění této povinnosti dokládáno energetickým auditem a u nové výstavby příslušným energetickým průkazem budovy.
Program regenerace panelových sídlišť umožňuje financovat, kromě jiného, i projekty přestavby sídlištních kotelen na ušlechtilá paliva a využívání OZE v sídlištních kotelnách a s tím související projektové práce.
Integrované projekty venkovských mikroregionů - je dotována příprava projektů ve fázi do vydání územního rozhodnutí. Tento dílčí program lze využít i na konzultační služby. V rámci tohoto programu bude poskytována dotace na projektovou dokumentaci k řešení zásobování energií více obcí (výtopny na biomasu, kogenerace na biomasu, bioplynové stanice, větrné elektrárny, malé vodní elektrárny).

III.

Program Státního fondu rozvoje bydlení PANEL
Cílem programu je usnadnit financování komplexních oprav bytových domů postavených panelovou technologií zahrnující též zlepšení jejich tepelně technických vlastností.
Program obsahuje tři základní nástroje podpory:

a/

státní úroková dotace
Podpora se poskytuje ve výši rozdílu splátek úvěru odpovídající snížení úroku z úvěru o 3 % a v okresech uvedených v příloze nařízení vlády o 4, resp. 5 %.Podpora se vztahuje na úvěr nebo jeho část, jehož výše nepřekročí částku 4 800 Kč na 1 m2 podlahové plochy bytu, a to i když je poskytnutý úvěr vyšší. Podporu lze poskytnout pouze k té části úvěru, který nepřevyšuje rozpočtové náklady na opravy, modernizace nebo regenerace panelového domu uvedené v příloze č. 2 nařízení vlády, a to i v případě, že úvěr byl poskytnut i na financování jiných činností.

b/

bankovní záruka za úvěr
Záruku lze poskytnout až do výše max. 70 % nesplacené jistiny úvěru otevřeného úvěrující bankou nebo stavební spořitelnou. O poskytnutí záruky, její výši a délce ručení rozhoduje Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s.

c/

odborně technická pomoc
V souladu s nařízením vlády č. 299/2001 Sb. o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení ke krytí části úroků z úvěrů poskytnutých bankami právnickým a fyzickým osobám na opravy, modernizace nebo regenerace panelových domů byly MPO pověřeny k poskytování stanovisek k žádostem o poskytnutí podpory a k provádění informační a konzultační činnosti právnické osoby. Právnické osoby k tomuto účelu zřizují poradenská a informační střediska.
Opatření, na která lze uplatnit žádost o podporu:

č.6

Zateplení neprůsvitného obvodového pláště,

č.7

Repase otvorových vnějších výplní, výměna vnitřního skla pro zlepšení tepelně technických vlastností,

č.8

Náhrada vnějších otvorových výplní tepelně technicky (případně hlukově) dokonalejšími

č.9

Opravy a zateplení střech včetně nástaveb,

č.10

Zasklení lodžií a balkónů,

č.14

Zateplení vybraných vnitřních konstrukcí,

č.21

Zkvalitnění ústřední regulace otopné soustavy,

č.22

Instalace ventilů na otopná tělesa a vytvoření podmínek pro instalace termostatických hlavic,

č.23

Modernizace otopné soustavy včetně využití OZE spojená s výměnou rozvodů a případně otopných těles,

č.24

Měření spotřeby tepla na vytápění, spotřeby TUV a spotřeby studené vody.
Na realizaci programu v roce 2003 navrhl Státní fond rozvoje bydlení v rozpočtu celkem 800 mil. Kč



Ostatní resortní programy

Plné znění:

na www-stránkách MŽP.

Státní program je realizován i v dalších resortech v působnosti Ministerstva vnitra (část E), Ministerstva obrany (část F), Ministerstva zdravotnictví (část G), Ministerstva kultury (část H), Ministerstva spravedlnosti (část I), Ministerstva dopravy a spojů (část J) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (část K).
Část E

Program Ministerstva vnitra
V roce 2003 je hlavním úkolem realizovat ve smyslu § 9 odst. 3 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, zákonem stanovené energetické audity. Jednotlivými útvary v působnosti resortu MV do plánu na rok 2003 bylo zatím uplatněno zpracování 266 energetických auditů s potřebou finančních prostředků ve výši cca 53,991 mil.Kč. Konkrétní naplnění roku 2003 jednotlivými akcemi v rámci tohoto programu se uskutečňuje podle interních resortních předpisů, v příslušných plánovacích termínech, v souladu s možnostmi rozpočtu ministerstva s přihlédnutím k současným potřebám resortu.

Část F

Program Ministerstva obrany
Cíle resortního programu spočívají jednak ve snížení energetické náročnosti resortní infrastruktury a úspoře energetických surovin, jednak ve sníženi zátěže životního prostředí znečisťujícími látkami. Akce investičního charakteru budou financovány jednak z prostředků státního rozpočtu, kapitoly Ministerstva obrany v rámci programu reprodukce majetku jako pilotní projekty II. reformy ozbrojených sil, jednak v závislosti na průběhu výběrového řízení v předstrukturálním fondu EU ISPA, do kterého byly požadavky resortu zahrnuty.

Část G

Program Ministerstva zdravotnictví
Za resortní program na podporu úspor energie a využívání OZE v zdravotnickém resortu odpovídá Ministerstvo zdravotnictvíl. Podprogram “Racionalizace spotřeby paliv a energií” s návrhem částky 3 mil. Kč pro rok 2003 je zařazen v rámci programu “Rozvoj o obnova materiálně-technické základy resortu”. Podprogram je určen na:

1.

Podporu vypracování energetických auditů. Dotace na zpracování samostatného energetického auditu může činit max. 40 % nákladů.

2.

Podporu měření spotřeby a inovace regulačních systémů. Dotace na instalaci měření spotřeby a inovaci regulačních systémů může činit max. 25 % nákladů.

Program “Rozvoj o obnova materiálně-technické základy resortu” respektuje v konkrétních investičních akcích úspory energie směřováním dotací do podprogramů typů:

Komplexní rekonstrukce a modernizace vytápění

Výstavba kolektorů a energorozvodů

Rekonstrukce a modernizace objektů

Zateplení vnějšího nebo obvodového pláště budovy

Rekonstrukce energeticky náročných provozů

Část H

Program Ministerstva kultury
Za resortní program na podporu úspor energie a využívání OZE v kulturním resortu odpovídá Ministerstvo kultury, které je pověřeno jeho realizací.
Opatření, podporovaná v tomto resortu, zahrnují:

Energetické audity

Modernizaci otopných soustav, s důrazem na zavádění moderních prvků měření a regulace

Modernizaci světelných soustav

Využívání OZE

Na základě eventuálních výstupů energetických auditů budou při splnění ekonomických kriterií zaváděna tepelná čerpadla, kogenerační jednotky apod. Využití těchto energetických zdrojů a dalších OZE však s ohledem na specifičnost provozu v resortu kultury nebude mít, podle předpokladů, větší význam.

Kvalifikace pracovníků v oblasti energetického hospodářství

Vzdělávání pracovníků zodpovědných za energetická zařízení v jednotlivých přímo řízených organizacích.

Část I

Program Ministerstva spravedlnosti
Program ministerstva je oficiálně vyhlašován vždy k 31.12. předcházejícího roku. Jeho cílem na léta 2003 - 2006 je vytvoření podmínek pro realizaci opatření vyplývajících ze zákona č.406/2000 Sb., o hospodaření energií.
Opatření podporovaná v tomto resortním programu zahrnují zejména zpracování energetických auditů a podporu jejich zpracování jako podkladového materiálu při zadávání projektových dokumentací na rekonstrukce objektů u nových akcí a na podporu zpracování energetických auditů u stávajících objektů a budov, u kterých dochází k překročení vyhláškou stanovených hodnot spotřeb energií.
Kromě energetických auditů budou podpořena opatření:

Regulace topných systémů a jejich automatizace;

Zlepšení tepelně technických vlastností objektů;

Elektroinstalace a osvětlení;

Využívání obnovitelných zdrojů energie.

Na základě výstupů energetických auditů budou rovněž při zohlednění technických možností a splnění ekonomických kriterií zaváděna doporučená technologická zařízení zajišťující v maximálně možné míře využití OZE.

Část J

Program Ministerstva dopravy a spojů
Resortní program je členěn podle charakteru na následující oblasti:

energeticky úsporné provozování budov a jejich vybavení

dopravní infrastruktura

organizace dopravy

spotřeba pohonných hmot

obnovitelné a alternativní zdroje energie

poradenství, vzdělávání a propagace k hospodárnému užití energie v resortu dopravy s důrazem na zlepšení životního prostředí

V oblasti podpory obnovitelných a druhotných zdrojů energie (Bod 3.V. programu) je podpora zaměřena na tyto oblasti:
3.V.1.

Instalace souboru zařízení pro využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie

3.V.2.

Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení s cílem zvýšení podílu využití obnovitelných a alternativních zdrojů energie

3.V.3.

Přechod na obnovitelné zdroje energie nebo zvýšení jejich podílu na celkové spotřebě.

Dotace může být poskytnuta na instalaci, výstavbu, obnovu nebo rekonstrukci zařízení pro využití obnovitelných a alternativních druhů energie v sektoru dopravy.
Požadovaná doba návratnosti vložených finančních prostředků je max. do poloviny životnosti zařízení.
Dotace může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 2 mil. Kč na jednu akci. Předpokládané finanční nároky na tuto oblast v roce 2003 činí 14 mil. Kč.

Část K

Program Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
V informačním systému programu reprodukce majetku má MŠMT vytvořeny podprogramy zaměřené na oblast energetiky. Ve svém programu nepředpokládá MŠMT v roce 2003 podporu OZE ve školských objektech.



Programy SFŽP na ochranu ovzduší
SFŽP podporuje od roku 2000 energeticky úsporná opatření a využití OZE také mimo část B Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie, a to ve svých dalších programech, které jsou zaměřeny na ochranu ovzduší a ochranu klimatu a financovány z rozpočtu SFŽP.
Jednotlivé programy SFŽP jsou vymezeny technickými a ekologickými podmínkami, právě tak jsou samostatně stanoveny možnosti poskytnutí podpory ze SFŽP. Programy podpory (Příloha č. I) jsou předmětem aktualizace, stejně jako Zásady pro poskytování finančních prostředků z Fondu, a to z důvodů přijetí řady právních norem v oblasti ovzduší, vod i odpadového hospodářství a s tím souvisejících změn ve finančních příjmech Fondu. Dosavadní Směrnice a její přílohy jsou dostupné na stránkách SFŽP.
Předpokládáme, že i v roce 2003 bude poskytnuta podpora opatřením v oblasti ochrany ovzduší.
V roce 2002 existovaly dva vhodné programy ve vztahu k využití OZE:
“Program snižování hlavních znečišťujících látek a ochrany klimatu Země s důrazem na energeticky úsporné řešení” a “Program k dosažení kvality ovzduší ve vztahu k požadavkům Evropské unie”.
Aktualizované programy i Zásady pro poskytování finančních prostředků z Fondu měly být oficiálně zveřejněny počátkem roku 2003.





CD financování zdroje podpory z institucí v ČR
JDI NA PŘEDCHOZÍ STRÁNKU ZOBRAZ MAPU CD JDI NA DALŠÍ STRÁNKU



ÚVOD K ENERGETICKÝM ALTERNATIVÁM ENERGIE SLUNCE ENERGIE BIOMASY ENERGIE VĚTRU ENERGIE VODY ENERGIE PROSTŘEDÍ (TEPELNÁ ČERPADLA) KOMBINOVANÁ VÝROBA ELEKTŘINY A TEPLA (KOGENERACE) ÚSPORY ENERGIE OSTATNÍ ENERGETICKÉ ALTERNATIVY











JDI NA PŘEDCHOZÍ STRÁNKU ZOBRAZ MAPU CD JDI NA DALŠÍ STRÁNKU