CD financování Státní program - Část B - MŽP


STÁTNÍ PROGRAM
NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE
A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ ENERGIE
PRO ROK 2003

Část B
Program Ministerstva životního prostředí


Cílem programů vyhlášených Přílohami Směrnice Ministerstva životního prostředí (dále jen MŽP) o poskytování finačních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR je zabezpečení realizace “Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2003". V souladu s meziresortní koordinací ”Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie” (dále jen Státní program) a v souladu s Národním programem hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů (dále jen Národní program), podporuje Státní fond životního prostředí ČR (dále jen Fond) pouze projekty zaměřené na využití obnovitelných zdrojů energie. Státní program je každoročním naplněním cílů Národního programu vyhlašovaného pro období čtyř let. Podporují se pouze akce na území České republiky.

I.

Specifikace podprogramů a jejich kritérií
Podpora z Fondu bude poskytována pouze v rámci jednotlivých vyhlášených programů. V každém z programů bude proveden samostatný výběr a hodnocení akcí, přičemž vzájemné porovnávání žádostí o podporu bude prováděno pouze u technicky a ekonomicky srovnatelných žádostí. Jednotlivé programy jsou vymezeny technickými a ekologickými podmínkami, rozdílně jsou vymezeny pro jednotlivé programy i možnosti poskytnutí podpory z Fondu.
Environmentálně šetrným způsobem vytápění nebo výroby elektrické energie se rozumí vytápění nebo výroba elektrické energie pomocí moderních technologií využívajících obnovitelných zdrojů energie. Obnovitelným energetickým zdrojem je využitelný energetický zdroj, jehož energetický potenciál se obnovuje přírodními procesy. Jedná se zejména o energetický potenciál slunečního záření, biomasy, vody, větru, horninového prostředí a ovzduší. Tomuto potenciálu odpovídají technologie, které jsou předmětem podpory: termosolární systémy pro ohřev TUV a pro přitápění, moderní technologie pro energetické využití biomasy všech výkonů, malé vodní elektrárny, větrné elektrárny a tepelná čerpadla.

Základní typy opatření, která budou podporována:
A.

Podpora investičních projektů
na využívání obnovitelných zdrojů energie

1.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV pro byty a rodinné domy pro fyzické osoby.
Jde výhradně o lokální systémy využívající sluneční energii nebo energii biomasy (tepelná čerpadla jsou podporována v samostatném podprogramu 4.A.), zajišťující dodávku tepla a / nebo TUV pro jeden objekt nebo malou skupinu objektů pro fyzické osoby. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.
1.A.a.

Kotle na biomasu. Podpora bude poskytována pouze na již ukončené akce. Podmínkou získání podpory je splnění stanovených kritérií. Žádosti neuspokojené z důvodu nedostatku finančních prostředků budou vráceny žadatelům.

1.A.b

Solární systémy na celoroční ohřev užitkové vody. Podpora bude poskytována pouze na již ukončené akce. Podmínkou získání podpory je splnění stanovených kritérií. Žádosti neuspokojené z důvodu nedostatku finančních prostředků budou vráceny žadatelům.

1.A.c

Solární systémy na přitápění a na celoroční ohřev užitkové vody. Podpora bude poskytována pouze na již ukončené akce. Podpora se vztahuje i na systémy kombinující různé obnovitelné zdroje v rámci tohoto programu (kombinace solárního systému a kotle na biomasu). Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. Žádosti neuspokojené z důvodu nedostatku finančních prostředků budou vráceny žadatelům.
Žadatel může v rámci programu 1.A. požádat o podporu pouze v případě, že systém na který žádá o podporu je již prokazatelně v trvalém provozu, maximálně však do 9 měsíců od data uvedení do trvalého provozu.
V rámci programu 1.A. mohou být formou vyššího maximálního limitu podpory zvýhodněni žadatelé o podporu, kteří hodlají instalovat systém využívající solární sytém či kotel na biomasu v objektu nahrazujícím objekt prokazatelně zničený povodní v srpnu 2002.

2.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů zásobování energií v obcích a částech obcí
Program se vztahuje jak na výstavbu nových systémů využívajících obnovitelné zdroje, tak na přechod stávajících systémů využívajících fosilní paliva na obnovitelné zdroje (dále rekonstrukce). Jde o instalaci systémů využívajících biomasu, solárních systémů a tepelných čerpadel s výjimkou jednotek sloužících k vytápění a ohřevu TUV v případech, kdy žadatelem je fyzická osoba (viz dílčí programy 1.A. a 4.A. ). Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.
V komunální sféře se jedná zejména o systémy pro zásobování teplem a TUV využívající biomasu, přičemž se podpora vztahuje i na soustavu rozvodů tepla. Podpora se vztahuje i na systémy se společnou výrobou tepla a elektrické energie, slouží-li tento systém pro centrální zásobování teplem, příp. TUV, a není-li vhodnější použití podpory v rámci programu 7.A. Předmětem podpory jsou jak centrální tak i decentrální systémy využívající obnovitelné zdroje energie nebo jejich vzájemná kombinace. Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. Podpora výstavby systémů CZT se vztahuje na obce nebo jejich části. Obce by měly i nadále zůstat vlastníky minimálně rozvodných sítí tepla, ale lépe i vlastníky nebo alespoň spoluvlastníky zdrojových částí (v kombinaci s producenty biomasy, případně většími odběrateli). Vlastní chod systému lze pak zajistit prostřednictvím účelově vytvořených subjektů nebo na komerční bázi.
V případě decentrálních systémů může být předmětem podpory také výstavba výrobny paliva.
V rámci dílčího programu 2.A budou v případě využívání energetických rostlin jako paliva přednostně podporovány projekty na využívání biomasy v lokalitách, kde bude cílevědomé pěstování energetických rostlin řešit obecné problémy zemědělství v marginálních podmínkách a výstavba zdroje využívajícího takto vypěstovanou biomasu vyřeší zásobování teplem oblasti mimo ekonomický dosah jiných zdrojů.

3.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV ve školství, zdravotnictví, objektech sociální péče a v účelových zařízeních neziskového sektoru.
Jedná se o náhradu nebo částečnou náhradu vytápění, včetně ohřevu TUV zařízeními na využívání obnovitelných zdrojů energie (kotle na biomasu, tepelná čerpadla, solární systémy), případně o zavedení těchto zařízení na využití obnovitelných zdrojů tepla v nově budovaných objektech. Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. Podpora bude přednostně poskytována na objekty, splňující současně platné standardy pro tepelnou izolaci budov. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.
Podmínkou pro poskytnutí finanční podpory pro školská zařízení je doložení stanoviska zřizovatele o perspektivě školského zařízení.

4.A.

Investiční podpora vytápění tepelnými čerpadly v obytných budovách, včetně rodinných domů pro fyzické osoby.
Jde výhradně o lokální tepelná čerpadla pro vytápění jednoho nebo malé skupiny objektů případně v kombinaci s jiným zdrojem pro fyzické osoby. Pokud instalace tepelného čerpadla vyvolá potřebu posílení přípojky na elektrorozvodnou síť, náklady na toto nebudou součástí základu pro výpočet podpory. Předmětem podpory nejsou investice do otopného systému (rozvody tepla v objektu a otopná tělesa). Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.
V případě investic do vytápění tepelnými čerpadly v nově budovaných objektech je možná kombinace tepelného čerpadla s jiným zdrojem tepla. Je-li tento zdroj svou povahou neobnovitelný, jsou základem pro výpočet podpory ve všech případech kombinací výhradně náklady na vlastní tepelné čerpadlo a jeho instalaci (včetně provedení vrtů, položení zemních kolektorů apod.).
Podpora bude poskytována pouze na již ukončené akce. Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. Žádosti neuspokojené z důvodu nedostatku finančních prostředků budou vráceny žadatelům.
Objekty v nichž jsou instalována teplená čerpadla s podporou Fondu musí splňovat současně platné standardy tepelné ochrany budov.
Žadatel může požádat o podporu pouze v případě, že systém na který žádá o podporu je již prokazatelně v trvalém provozu, maximálně však do 9 měsíců od data uvedení do trvalého provozu.
V rámci programu 1.A. mohou být formou vyššího maximálního limitu podpory zvýhodněni žadatelé o podporu, kteří hodlají instalovat tepelné čerpadlo v objektu nahrazujícím objekt prokazatelně zničený povodní v srpnu 2002.

5.A.

Investiční podpora výstavby malých vodních elektráren.
Podpora se vztahuje na výstavbu a rekonstrukce elektráren do 10 MW instalovaného výkonu. Tento program se vztahuje na všechny subjekty (obce, rozpočtové organizace, jiné nepodnikatelské subjekty, fyzické osoby, právnické osoby). Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.

6.A.

Investiční podpora výstavby větrných elektráren.
Tento program se vztahuje na všechny subjekty (obce, rozpočtové organizace, jiné nepodnikatelské subjekty, fyzické osoby a právnické osoby). Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu disponibilních prostředků Fondu na daný rok. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.

7.A.

Investiční podpora výstavby zařízení pro společnou výrobu elektrické energie a tepla z biomasy a z bioplynu.
V tomto programu jde o výstavbu kogeneračních jednotek, kde palivem je biomasa, resp. bioplyn vznikající fermentací zemědělských odpadů a biologicky rozložitelných (tříděných) odpadů. dále se jedná např. o systémy s termickým zplyňováním dřeva, parním kotlem, parní turbínou atd. Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. V případě, že energetický audit prokáže efektivitu takového zařízení, může být podpořena i pouze výroba elektrické energie (např. ostrovní provozy, záložní zdroje apod.). Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.
V rámci dílčího programu 7.A budou přednostně podporovány projekty na využívání obnovitelných zdrojů energie v lokalitách, kde bude cílevědomé pěstování energetických rostlin řešit obecné problémy zemědělství v marginálních podmínkách a výstavba zdroje využívajícího takto vypěstovanou biomasu vyřeší zásobování teplem (resp. el.energií) oblasti mimo ekonomický dosah jiných zdrojů.
V souladu s rozhodnutím Úřadu pro hospodářskou soutěž může být v případě potřeby podpora poskytnuta i na náklady za převod technologie na základě získání provozních licencí či patentovaného nebo nepatentovaného know-how, za předpokladu, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem podpory, bude na ně pohlíženo jako na neamortizované statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce podpory a budou používána příjemcem podpory nejméně po dobu 5 let.

8.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV v účelových zařízeních.
Jde o instalaci solárních systémů, tepelných čerpadel a systémů využívajících biomasu s výjimkou jednotek sloužících k vytápění a ohřevu TUV v případech, kdy žadatelem je fyzická osoba (viz dílčí programy 1.A. a 4.A.). V úvahu přicházejí například veřejné bazény a koupaliště (kapalinové kolektory), zařízení sportovišť, dále sušičky (především se sezónním provozem s využitím horkovzdušných kolektorů), objekty zemědělské výroby, využití odpadního tepla z chladících zařízení odpadních vod, kanalizací a rovněž náhrada spalování fosilních paliv biomasou nebo využití nekontaminované biomasy z výroby. Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. V případě obytných, kancelářských budov apod., bude podpora přednostně poskytována na objekty, splňující současně platné standardy pro tepelnou izolaci budov. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.

9.A.

Investiční podpora environmentálně šetrné výroby elektrické energie ze sluneční energie
Jde o instalace fotovoltaických zařízení připojených k síti (on grid) o výkonech do 2 kWp pro domácnosti (kategorie fyzické osoby nepodnikající) a o výkonech do 20 kWp pro ostatní žadatele. Podmínkou získání podpory je splnění kritérií uvedených v osnově energetického auditu. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.

10.A.

Slunce do škol
Jde o instalace fotovoltaických nebo fototermických zařízení malých výkonů ve školských zařízeních. Účelem tohoto programu je především demonstrace možností získávání energie ze slunečního záření pro žáky a studenty základních a středních škol jako součást osvěty a vzdělávacího procesu. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných disponibilních prostředků Fondu na daný rok. Maximální velikost zařízení (tj. velikost uznatelná jako základ pro výpočet podpory) je u fotovoltaických zařízení omezena instalovaným výkonem 220 Wp u fototermických zařízení plochou kolektorů 4 m2. V odůvodněných případech (specializované střední školy například elektrotechnického, stavebního zaměření, spádové základní nebo všeobecné střední školy) budou podporována i fotovoltaická zařízení většího rozsahu, maximálně však do instalovaného výkonu 1200 Wp. Podmínkou pro získání podpory je předložení posudku zpracovaného energetickým konzultačním a informačním střediskem nebo energetickým auditorem, který potvrdí následující minimální parametry demonstračního systému:

použití certifikovaných fotovoltaických panelů či solárních kolektorů s certifikátem státní zkušebny nebo jiného uznávaného referenčního centra (výzkumný ústav, vysoká škola apod.),

vhodné umístění panelů či kolektorů (jak z hlediska maximalizace využití slunečního záření, tak z hlediska viditelnosti pro účely demonstrace),

existenci měřícího zařízení udávajícího okamžitý výkon systému a množství vyrobené energie a vyvedení těchto údajů na dostatečně velký a přehledný displej umístěný ve vstupní hale školy,

existenci komunikačního adaptéru, umožňujícího napojení systému a přenos dat na osobní počítač (není součástí systému),

u fotovoltaického systému buď autonomní systém s akumulátorem elektřiny (včetně zapojení do systému vhodných nízkonapěťových spotřebičů - například ventilátor, úsporné zářivky), které jsou součástí systému a předmětem podpory nebo napojení do elektrické sítě prostřednictvím střídače měnícího stejnosměrné napětí panelů na střídavé napětí sítě (230 V),

u fototermického systému budou podporovány standardní systémy pro přípravu TUV (viz 1.A.b.),

modulovou konstrukci zařízení (t. j. možnost dalšího rozšiřování systému),

budou podporovány pouze systémy pro celoroční provoz, což v případě fototermických aplikací znamená realizaci se zásobníkem uvnitř budovy.

Dále se jedná o instalaci fotovoltaických zařízení pro specializované vysoké školy za účelem výuky, případně pro vědecko-výzkumné účely. Maximální instalovaný výkon těchto zařízení je 20 kWp.
Podmínkou pro poskytnutí finanční podpory pro školská zařízení je doložení stanoviska zřizovatele o perspektivě existence školského zařízení.

11.A.

Obnova nebo rekonstrukce zařízení na využívání obnovitelných zdrojů energie v území postiženém povodněmi
Program se týká pouze území postižených povodněmi v srpnu 2002, ve kterých byl vyhlášen nouzový stav. Cílem programu je podpora realizace opatření na obnovu či rekonstrukci zařízení na využívání obnovitelných zdrojů energie, která byla poškozena nebo zničena těmito povodněmi, přednostně ve vazbě na obnovu nebo rekonstrukci ostatní infrastruktury.
Rozsah nezbytných dokladů k žádostem v programu 11.A. stanoví Fond.

B.

Podpora vybraných neinvestičních projektů v oblasti využívání obnovitelných zdrojů energie
1.B.

Podpora vzdělávání, propagace, osvěty a poradenství v rámci celostátní strategické kampaně na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie
Cílem programu je posílení osvěty vedoucí k vyššímu využívání obnovitelných zdrojů energie v souladu s programy environmentální osvěty, výchovy a vzdělávání (EOVV). Osvěta může být zabezpečována školskými úřady, školami všech úrovní, vědeckovýzkumnými pracovišti, správami NP a CHKO, regionálními rozvojovými agenturami, regionálními energetickými agenturami, nevládními organizacemi, profesními sdruženími, konzultačními středisky apod., a to například prostřednictvím:

zabezpečení informační kampaně pro školy (organizování výstav a soutěží, příprava pomůcek a předmětů využitelných při přípravě kampaně)

organizování odborných kursů, seminářů a konferencí neziskového charakteru, které jsou orientovány na cílové skupiny veřejnosti

informačních a propagačních materiálů (rozšiřování zkušeností z demonstračních projektů, přenos poznatků a zkušeností ze zahraničí, zvýšení informovanosti v regionech a obcích o možnostech využívání obnovitelných zdrojů energie atd.)

Podpora bude též poskytována na semináře nebo odborné vzdělávací kursy zabývající se obnovitelnými zdroji energie, které budou pořádat školská zařízení případně sdružení škol pro jiná školská zařízení.
Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.
Podmínkou pro poskytnutí podpory je prokázání odborné úrovně zpracovatele materiálů, resp. pořadatele akcí a prokázání použitelnosti materiálů, resp. aktivit pro stanovené cíle. Poskytnutí podpory je dále vázáno na prokázání účelu vynaložených nákladů akce a doložení počtu účastníků, resp. oslovených členů cílových skupin dané akce.

2.B.

Podpora vydávání knižních publikací
Cílem programu je posílení vzdělávání, osvěty, poradenství, propagace a informovanosti v oblasti obnovitelných zdrojů energie a obecných souvislostech jejich využívání prostřednictvím publikační činnosti, tj. knižních publikací s vlastním ISBN. Podpora bude poskytována v závislosti na objemu rozpočtovaných prostředků Fondu na daný rok.
Podmínkou pro poskytnutí podpory je prokázání odpovídající odbornosti pro daný typ činnosti, případně možnost přístupu k potřebnému technickému vybavení a prokázání použitelnosti publikací pro stanovené cíle



II.

Postup SFŽP při vyřizování žádostí o podporu
Pro poskytování podpory z Fondu na realizaci opatření v rámci Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie platí v plném rozsahu ustanovení Směrnice MŽP o poskytování finančních prostředků z Fondu.
Žádosti o podporu na opatření podle Státního programu se předkládají ve formě Žádosti se všemi stanovenými podklady. Žádosti se přijímají do 30. září 2003. Součástí těchto podkladů je i energetický audit nebo posudek kompetentního subjektu.
Žádosti uplatněné v rámci programů 1.A.a. (kotle na biomasu) a 1.A.b. (solární systémy na celoroční ohřev užitkové vody) 1.A.c. (solární systémy na celoroční přitápění a ohřev užitkové vody), 4.A. (Tepelná čerpadla) a 10.A. (Slunce do škol) budou registrovány pouze při splnění vyhlášených kritérií a budou hodnoceny zjednodušeným postupem (ekologické přínosy a náklady na odstranění jednotky znečištění). Žádosti v rámci programů 1.A.a., 1.A.b. 1.A.c. a 4.A. však budou registrovány až po ukončení dané investiční akce včetně smluvní agendy a pokynu k uvolnění prostředků. Žádosti o podporu v rámci programů 1.A. a 4.A. jsou v rozsahu stanoveném ministerstvem životního prostředí řešeny na krajských pracovištích Fondu. Rada Fondu doporučí a ministr schválí Rozhodnutím základní parametry pro programy 1.A., 4.A. a 10.A. Při splnění schválených parametrů Fond vyřizuje žádosti průběžně. Pro všechny dílčí programy platí, že na podporu není právní nárok.
V neinvestiční oblasti bude Fond podporovat projekty s ohledem na jejich celospolečenskou funkci na základě výběru dle platné metodiky MŽP (programy 1.B., 2.B.).
Žádosti s úplnými údaji, doložené všemi stanovenými doklady, budou registrovány. Registrované žádosti Fond vyhodnotí na základě ekologických a ekonomických ukazatelů, podle regionálního vyjádření a technické úrovně řešení.
Žádosti splňující podmínky pro poskytnutí podpory z Fondu budou v závislosti na objemu disponibilních prostředků Fondu předloženy Radě Fondu k projednání s návrhy na kladné nebo záporné Rozhodnutí ministra životního prostředí o podpoře. Žádosti, které na základě vyhodnocení nebudou navrženy ke kladnému nebo zápornému řešení, mohou nadále zůstat v evidenci Fondu, nejdéle však po dobu 12 měsíců.
Fond si vyhrazuje právo vyžádat si i další podklady pro upřesnění žádosti v období vyhodnocovacího procesu, zejména podklady týkající se předmětu podpory, finančního základu pro výpočet podpory, stanovení úvěrové způsobilosti žadatele, jakož i výše a formy podpory.
Podrobnější údaje o postupu předkládání a hodnocení žádostí o podporu, výši poskytované podpory a podmínkách poskytnutí podpory budou uvedeny v přílohách č. II Směrnice Státního fondu životního prostředí pro rok 2003, které budou vyhlášeny do konce roku 2002.


III

Typy žadatelů o podporu
A

-

obecně prospěšné organizace (zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně doplnění zákonů, v platném znění)

-

nadace a nadační fondy (zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění zákonů, v platném znění)

-

obce a samosprávné celky (kraje)

-

občanská sdružení (zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů) a církve

-

dobrovolné svazky obcí ((dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v plat. znění))

-

právnické osoby založené nebo zřízené obcemi nebo kraji (příspěvkové organizace a organizační složky), organizační složky státu mohou použít nerozpočtované prostředky poskytnuté jinou formou než jsou dary od tuzemských právnických osob pouze v případě, že jsou určeny na reprodukci majetku

Poznámka: Přímé financování činnosti státních příspěvkových organizací formou dotace nebo příspěvku ze státního fondu zákon č. 218/2000 Sb. neumožňuje.

P

-

podnikatelské subjekty, bytová družstva, státní podniky

E

-

fyzické osoby, včetně fyzických osob podnikajících, pokud předmět podpory nevyužívají při podnikatelské činnosti



IV.

Přímé finanční podpory
Přímá finanční podpora na realizaci opatření může podle typu subjektu dosáhnout maximální hranice celkové podpory/maximální hranice příspěvku v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory uvedené v následující tabulce podle vyhlášených programů:
Tabulka Podíl finanční podpory
Číslo Programu Název programu Typ Žadatele max. limit % podpory či příspěvku, ze základu pro výpočet podpory
1.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV pro byty a rodinné domy pro fyzické osoby: a) kotle na biomasu, b) solární systémy na TUV, c) solární systémy na přitápění a TUV.

E a) 30/30 1/,3/
b) 30/30 1/,3/
c) 50/50 2/,3/
2.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů zásobování energií v obcích a částech obcí

A
P
80/50
70/0
3.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV ve školství, zdravotnictví, v objektech sociální péče a v účelových zařízeních neziskového sektoru.

A
P
90/70
90/0
4.A.

Investiční podpora vytápění tepelnými čerpadly v obytných budovách, včetně rodinných domů pro fyzické osoby.

E 30/30 2/,4/
5.A.

Investiční podpora výstavby malých vodních elektráren

A
P, E
70/35 5/,6/
70/0 5/,6/
6.A.

Investiční podpora výstavby větrných elektráren

A
P
E
60/30 5/
60/0 5/
40/40 5/,6/
7.A.

Investiční podpora výstavby zařízení pro společnou výrobu elektrické energie a tepla z biomasy a z bioplynu

A
P
E
70/40 5/
50/25 5/, 7/
8.A.

Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TUV v účelových zařízeních

A
P
80/50
70/0
9.A.

Investiční podpora environmentálně šetrné výroby elektrické energie ze sluneční energie

A, P, E 30/30
10.A.

Slunce do škol

A 100/100 8/
90/90 9/
90/70 10/
11.A.

Obnova a rekonstrukce zařízení na využívání obnovitelných zdrojů energie v území postiženém povodněmi

A, E, P 80/80 11/
80/0
1.B.

Podpora vzdělávání, propagace, osvěty a poradenství v rámci celostátní strategické kampaně na podporu využívání obnovitelných zdrojů energie

A 80/80 12/
2.B.

Podpora vydávání knižních publikací

A, P 50/50 13/
50/50 13/

Legenda k tabulce:
Ve všech programech u typu žadatelů A se bude Fond podílet na úhradě energetického auditu do výše 50 % celkových nákladů, v případě žadatele E v programu 1.A.c. a 4.A se bude podílet na úhradě auditu do výše 50 % celkových nákladů, maximálně do výše 10 tis. Kč. V případě programu Slunce do škol se bude podílet na úhradě vyjádření EKIS apod. maximálně do výše 5 tis. Kč.
1/

Maximální výše podpory na jednu akci činí 50 tis. Kč.

2/

Maximální výše podpory na jednu akci činí 100 tis. Kč

3/

V případě instalace solárního systému případně kotle na biomasu v objektu nahrazujícím objekt prokazatelně zničený povodní v srpnu 2002 se maximální limit podpory zvyšuje na 80/80, maximálně však 150 tis. Kč.

4/

V případě instalace tepelného čerpadla v objektu nahrazujícím objekt prokazatelně zničený povodní v srpnu 2002 se maximální limit podpory zvyšuje na 60/60, maximálně však 200 tis. Kč.

5/

Uvedený procentní limit výše podpory platí pouze po dobu účinnosti v současnosti platného cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 1/2002 o výkupních cenách elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

6/

V případě žadatelů typu E (fyzické osoby) se pro malé vodní elektrárny podpora vztahuje pouze na zařízení do jmenovitého výkonu 50 kW včetně a pro větrné elektrárny na zařízení o jmenovitém výkonu do 35 kW včetně.

7/

Výše podpory pro subjekty typu P a E je stanovena rozhodnutím Úřadu pro hospodářskou soutěž. V souladu s tímto rozhodnutím je možné pro subjekty typu P a E uvedený maximální limit podpory zvýšit v následujících případech takto:

u zařízení na výrobu energie sloužící potřebám oblasti mimo ekonomický dosah jiných zdrojů energie, na 60/35 %;

v regionech vymezených v Regionální mapě intenzity veřejné podpory ČR jako regiony uvedené v čl. 87 odst. 3 písm. c) smlouvy o založení ES, na 60/35 %;

v regionech vymezených v Regionální mapě intenzity veřejné podpory ČR jako regiony uvedené v čl. 87 odst. 3 písm. a) smlouvy o založení ES, na 55/30 %;

u malých a středních podniků (tj. podnik, který má méně než 250 zaměstnanců, čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1200 mil Kč nebo celková aktiva nepřesahující 810 mil Kč, a který splňuje podmínky nezávislosti), na 60/35 %.

8/

Maximální velikost zařízení (tj. velikost uznatelná jako základ pro výpočet podpory) je u fotovoltaických zařízení omezena instalovaným výkonem 220 Wp u fototermických zařízení plochou kolektorů 4 m2. Maximální výše podpory je pro tyto fotovoltaické i fototermické systémy je 100 tis. Kč.

9/

Pro specializované střední školy je v případě instalace fotovoltaických zařízení s instalovaným výkonem 221 Wp až 1200 Wp maximální výše podpory (příspěvku) ze základu pro výpočet podpory omezena na 90 %.

10/

Pro specializované vysoké školy za účelem výuky, případně pro vědecko-výzkumné účely a pro maximální instalovaný výkon fotovoltaických zařízení 20 kWp je maximální výše podpory (příspěvku) stanovena na 70% s možností půjčky do 20% základu pro výpočet podpory (90/70).

11/

V případě malých vodních elektráren se tento program vztahuje i na žadatele typu E - nepodnikající fyzické osoby.

12/

Na semináře nebo odborné vzdělávací kursy zabývající se obnovitelnými zdroji energie, které budou pořádat školská zařízení případně sdružení škol pro jiná školská zařízení je maximální výše podpory (příspěvku) stanovena na 100 % základu pro výpočet podpory (100/100), maximálně však 150 tis. Kč na jednu akci.

13/

Maximální výše příspěvku na jeden titul činí 250 tis. Kč. Základ pro výpočet podpory je stanoven jako počet výtisků násobený konečnou cenou jedné publikace.

Podpora formou příspěvku
Příspěvek na realizaci opatření může podle typu subjektu dosáhnout maximální hranice příspěvku v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory uvedené v tabulce Podíl finanční podpory podle vyhlášených programů.
Fond má právo změny požadovaného % poměru a finančního objemu příspěvku v rámci podmínek daného programu podpor. Změna požadovaného poměru a výše příspěvku vychází z ekonomického hodnocení žadatele a technicko-ekonomické analýzy předloženého opatření. O případnou změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů.

Podpora formou půjčky
Fond má právo změny požadovaného % poměru a finančního objemu půjčky v rámci podmínek daného programu podpor. Změna požadovaného poměru a výše půjčky vychází z ekonomického hodnocení žadatele a technicko ekonomické analýzy předloženého opatření. O případnou změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů.
Doba splatnosti půjčky se řídí jednotlivými programy, přičemž tato lhůta nabíhá rokem následujícím po posledním roce zaslání finančních prostředků příjemci půjčky a může činit maximálně 12 let. Fond si vyhrazuje práva upravit požadovanou dobu splatnosti na základě ekonomického hodnocení žadatele.
Odklad splatnosti se řídí podmínkami stanovenými pro jednotlivé programy a může v rámci doby splatnosti dosáhnout maximálně 2 roky.
Na základě žádosti příjemce půjčky může Fond odsouhlasit restrukturalizaci splátek půjčky, tj. úpravu režimu splácení v rámci celkové doby splatnosti bez odkladu splátek. Maximální hranice půjčky v procentuálním vyjádření ze základu pro výpočet podpory a maximální částka v Kč jsou uvedeny v následujících tabulkách. V případě jiných než podnikatelských subjektů činí maximální výše úroku 30 % základní úrokové sazby, stanovené jako PRIBOR 6M, v případě podnikatelských subjektů pak 90 % základní úrokové sazby. Výše úrokové míry může být aktualizována v závislosti na vývoji úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit po projednání v Radě Fondu. (Fixní úroková míra může být měněna podle vývoje úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit po projednání v Radě Fondu.)
Fond s přihlédnutím k politice ČNB a platným Přílohám Směrnice MŽP ČR přistupuje před každou Radou Fondu k vyhodnocení úrokových sazeb Pribor 6M a předkládá návrh Radě Fondu na změnu úrokových sazeb. Aktuální sazby se mohou lišit oproti Přílohám Směrnice MŽP ČR pro nově schvalované akce, které budou Radou Fondu kladně doporučeny.
Aktualizovat úrokové sazby lze jen u nově schvalovaných podpor. Úrokové sazby se neaktualizují v případě uzavřených akcí a u změn Rozhodnutí ministra.
Výše úrokové míry již zůstává stálá po celou dobu splácení půjčky za dodržení podmínek smlouvy o podpoře.
Úroková sazba půjčky na realizaci opatření může pro žadatele v kategorii A činit nejvýše 1,5%, pro žadatele v kategorii P a E nejvýše 4 %
Pro žadatele spadající do kategorie P, kterým byla poskytnuta půjčka, platí: pokud investor splní termíny výstavby a dosáhne nejméně 75 % projektovaných parametrů (například roční výroba) v prvním roce provozu, budou investorovi prominuty úroky z úvěru poskytnutého SFŽP na dobu až 4 let v závislosti na dodržení projektovaných parametrů v letech následujících.

Podpora ve formě kombinovaného příspěvku a půjčky
V případě kombinované podpory je možno nahradit příspěvek nebo jeho část půjčkou nebo navýšením půjčky s podmínkou, že nebude překročena maximální výše celkové podpory, stanovená pro daný program.
V případě kombinované podpory má Fond právo změny požadovaného % poměru a finančního objemu příspěvku a půjčky v rámci podmínek daného programu podpor. Změna požadovaného poměru a výše příspěvku a půjčky vychází z ekonomického hodnocení žadatele. O případnou změnu bude upravena i výše vlastních zdrojů.

Souběh podpory z Fondu a ze zahraniční
Souběh podpor z Fondu a ze zahraničí je možný.
K financování projektů v oblasti obnovitelných zdrojů energie a úspor energie lze nově využít možnosti předložení projektu jako projektu společné implementace (Joint Implementation - JI), které umožňuje vstup zahraničního partnera (investora) do realizace projektu formou vložení finančních prostředků za které získá dohodnuté množství redukcí emisí skleníkových plynů vzniklých v důsledku realizace projektu. JI projekty jsou řešeny samostatným metodickým pokynem, procedura jejich přípravy a schvalování je vzhledem k mezinárodnímu rozměru odlišná od standardních projektů v oblasti obnovitelných zdrojů. Zařazení projektu jako JI nevyučuje čerpání podpory ze stávajících podpůrných programů (tj. souběh vstupu zahraniční investice a domácí podpory), dojde pouze k definování specifických podmínek, za kterých bude tato podpora čerpána.


V.

Nepřímé finanční podpory
Příspěvek na částečnou úhradu úroků z úvěru
Příspěvky na částečnou úhradu úroků z tuzemského investičního úvěru budou poskytovány pouze na základě Fondem odsouhlasené úvěrové smlouvy s tuzemskou bankou až do výše 4 % p.a., a to po dobu maximálně 5 let počínaje rokem, kdy byl příspěvek na částečnou úhradu úroků žadateli přiznán, do data splatnosti úvěru podle Fondem odsouhlasené úvěrové smlouvy. Příspěvek na úroky se zásadně poskytuje na úvěr v Kč. Výše příspěvku je omezena pevnou částkou 50 mil.Kč. Fond vyplatí v daném roce příspěvek na úhradu úroků odpovídající skutečně zaplaceným úrokům, a to maximálně do výše 4 % p.a. Limitní výše příspěvku na částečnou úhradu úroků z úvěru v p.a. může být aktualizována v závislosti na vývoji úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit po projednání v Radě Fondu.
SFŽP ČR s přihlédnutím k politice ČNB a platným Přílohám Směrnice MŽP ČR přistupuje před každou Radou Fondu k vyhodnocení úrokových sazeb Pribor 6M a předkládá návrh Radě SFŽP ČR na změnu výše příspěvků na úroky. Aktuální sazby se mohou lišit oproti Přílohám směrnice MŽP ČR. Fond navrhuje aktualizovat výši příspěvku na úroky z komerčních úvěrů, a to s ohledem na zlevnění půjček a úvěrů (snížení úrokových sazeb) v bankovním sektoru.
Aktualizovat příspěvky na úroky lze jen u nově schvalovaných podpor. Zásadně se nevstupuje již do uzavřených akcí nebo do změn Rozhodnutí ministra.
Výše příspěvků na úroky již zůstává stálá po celou dobu trvání smlouvy o podpoře.

Změny podmínek
V případě, že dojde v průběhu realizace opatření s podporou Fondu do doby závěrečného technicko-ekonomického vyhodnocení a definitivního přiznání podpory ke změně platnosti obecně platných zákonů nebo ke změně vlastnických vztahů, vyhrazuje si Fond právo přehodnotit přístup v jednotlivých případech, příp. odstoupit od smlouvy na poskytnutí podpory.
Pokud příjemce podpory typu A z municipální sféry (obec, město) požádá o prodloužení doby splatnosti půjčky z důvodu změny příjmů na základě zákona č. 243/2000 Sb., po individuelním posouzení ekonomické situace žadatele Fond může prodloužit dobu splatnosti půjčky max. o 3 roky nad dobu původně sjednanou, a to i nad rámec maximální doby splatnosti stanovené pro daný program v době vydání původního “Rozhodnutí” ministra o poskytnutí podpory. Pro prodlouženou dobu splatnosti platí zůstává úroková míra beze změny.

Souběh podpory z Fondu a ze Státního rozpočtu
Podporu z Fondu lze poskytovat i na opatření individuálně dotovaná ze státního rozpočtu nebo podporovaná v rámci programů financovaných ze státního rozpočtu. Podmínkou je, že maximální výše celkové podpory, včetně podpory z Fondu, nepřesáhne výši uvedenou v tabulce 1. a. Přímé finanční podpory - podíl. Společná podpora z Fondu a státního rozpočtu bude poskytována pouze žadatelům, kteří současně splní kritéria všech poskytovatelů podpory.
Pokud jeden subjekt realizuje více akcí současně (například opatření k úspoře energie a zároveň instalace zařízení na využití obnovitelných zdrojů energie), lze na každou z těchto akcí poskytnout prostředky bez výše uvedených omezení.






CD financování Státní program - Část B - MŽP
JDI NA PŘEDCHOZÍ STRÁNKU ZOBRAZ MAPU CD JDI NA DALŠÍ STRÁNKU



ÚVOD K ENERGETICKÝM ALTERNATIVÁM ENERGIE SLUNCE ENERGIE BIOMASY ENERGIE VĚTRU ENERGIE VODY ENERGIE PROSTŘEDÍ (TEPELNÁ ČERPADLA) KOMBINOVANÁ VÝROBA ELEKTŘINY A TEPLA (KOGENERACE) ÚSPORY ENERGIE OSTATNÍ ENERGETICKÉ ALTERNATIVY











JDI NA PŘEDCHOZÍ STRÁNKU ZOBRAZ MAPU CD JDI NA DALŠÍ STRÁNKU